האם מי שאכל עוגה לפני סעודה צריך לברך ברכה אחרונה?

כ"ה חשון- קע"ו
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


האם מי שאכל עוגה לפני סעודה צריך לברך ברכה אחרונה?
והאם יש הבדל בין סוגי העוגות בדין הנ"ל?
באיזה אופן אכילה שלפני הסעודה מצטרפת לאכילה שבתוך הסעודה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ו סעיף א'

– שהפת פוטרת את הפרפרת –

אכל קודם הסעודה מאכלים שא"צ לברך עליהם בתוך הסעודה האם מברך? | מאכלים שמברך עליהם בסעודה כגון פירות, ואכלם קודם הסעודה כיצד ינהג? | אכל קודם הסעודה דבר שממשיך תאוות האכילה | אכל קודם הסעודה עוגה מה דינו לענין ברכה אחרונה? 

המ"ב דן, על דברים שאדם אוכל קודם הסעודה, האם צריך לברך עליהם ברכה אחרונה, או שבהמ"ז פוטרת גם את המאכלים שאכל קודם הסעודה, באופן עקרוני, המ"ב מביא בסוף דבריו, שמאכלים כאלו שאם אוכל אותם בתוך הסעודה הוא לא צריך לברך עליהם, אז כאשר הוא אוכל אותם לפני הסעודה ומברך עליהם ברכה ראשונה, הוא גורם ברכה שאינה צריכה, שהרי אם יאכל אותם בתוך הסעודה, לא יצטרך לברך עליהם ברכה ראשונה, אבל בכ"ז מביא המ"ב, שיש אומרים, שאם נוח לו לאכול את אותם מאכלים לפני הסעודה יכול לעשות זאת, ואין זה ברכה שאינה צריכה, ויותר מזה, אם זה מאכלים שגורמים לפתוח את הבני מעיים להמשיך האכילה, זה חלק מהסעודה ויכול לאוכלם קודם הסעודה.

המ"ב אומר, שאדם שאוכל קודם הסעודה סוגי מאכלים כאלו, שאם יאכל אותם בתוך הסעודה, יצטרך לברך עליהם ברכה, כגון אם אוכל לפני הסעודה פירות, שבתוך הסעודה צריך לברך עליהם, אם קודם הסעודה מברך עליהם ומכוון בדעתו לפטור את הפירות שיאכל בתוך הסעודה, זה נחשב לאכילה אחת, ובוודאי שאינו צריך לברך ברכה אחרונה על הפירות שאכל קודם הסעודה, לעומת זאת, אדם שאוכל קודם הסעודה דברים כאלו שאם יאכל אותם בתוך הסעודה, לא יצטרך לברך עליהם, כגון תפוחי אדמה, אז כאשר אוכל אותם לפני הסעודה, צריך לברך עליהם ברכה אחרונה, כי בכל מקרה לא היה מברך עליהם בתוך הסעודה, ואין מה שיחבר ביניהם.

אדם שאוכל לפני הסעודה דברים כאלו שבאים להמשיך את תאוות האכילה, לא מברך עליהם ברכה אחרונה אלא נפטר בבהמ"ז.
אדם שאוכל עוגה קודם הסעודה, מביא הבה"ל שזה בעיה, כי הרי רוב העוגות שמברכים עליהם במ"מ זה מספק, שהרי כדי שברכת העוגה היה במ"מ לכל השיטות, צריך שיתקיימו בה ג' התנאים, גם שתהיה ממולאת, וגם שהבצק יהיה נילוש במי פירות, וגם שיהיה פריך, וכמו שלמדנו לעיל, ולכן אם הדבר שאוכל אינו במ"מ באופן ודאי, הוא בבעיה, יסמוך על בהמ"ז ויפטור את העוגה שאכל קודם הסעודה.

השו"ע מדבר על מקרה קצת שונה, בירך על הפת פוטר את הפרפרת, כלומר, פרפרת היא פירורי פת שבישלו אותם בשמן ובדבש, שכשאוכל אותם בסעודת פת, הפת פוטרת אותם, אבל היא לא פוטרת את הפת.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן