האם מי שאוכל לאחר שבעל הבית אמר הב לן ונברך צריך לברך שוב?

י"ג כסליו- קע"ט ב' - ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מי שאוכל לאחר שבעל הבית אמר הב לן ונברך צריך לברך שוב?
האם כשאורח אומר הב לן ונברך זה גם נחשב הפסק מהסעודה?
והאם נטילת כוס כדי לברך ברכת המזון גם נחשב להפסק מהסעודה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ט סעיף ב'

– איזה דברים קרויים הסח הדעת בסעודה שצריך לחזור ולברך –

האם אמירת "הב לן" מבעה"ב, מהווה הפסק לאורח? מה הדין כשבדעתו של האורח להמשיך לאכול אחר "הב לן"? מה הדין כשבדעתו של האורח לסיים הסעודה? | סילוק הסעודה ע"י כוס של בהמ"ז אורח שאינו מוזמן ומגישים לפניו שתייה מידי פעם, כיצד ינהג לענין ברכה?

כשאדם יושב בסעודה ואומר "הב לן ונברך" הדבר מהווה היסח הדעת וסילוק מהסעודה, ונפק"מ, אם רוצה לחזור ולאכול יברך שוב ברכה ראשונה, "הב לן ונברך" הכוונה, תן לנו כוס בהמ"ז כדי לברך, ואם רוצה לחזור ולאכול, מברך שוב ברכה ראשונה.

זה הכל כאשר אדם סמוך על שולחנו, וכשאומר הב לן ונברך, הוי הסח הדעת מלאכול, אבל כאשר אדם יושב בשולחן של בעל הבית, אמירת "הב לן ונברך" לא מהווה הפסק, שהרי אם יביאו מאכלים נוספים לפני בעה"ב, גם האורח יצטרף לכך, וא"כ אין זה הפסק.

כאשר בעה"ב אומר "הב לן ונברך" כולם נגררים אחריו, אא"כ האדם מחליט שהוא עצמאי, וכשיושב בשולחן של בעה"ב, אומר "הב לן ונברך" ומחליט בדעתו לסיים את הסעודה גם אם יביאו לפני בעה"ב מאכלים אחרים, וכן כאשר בעה"ב אומר "הב לן ונברך" ואחד מן המסובים מחליט להמשיך לאכול, בעה"ב לא משפיע באמירתו עליו, ובעה"ב קובע רק בסתמא, כשאין למסובים דעה מיוחדת בזה.

 

סעיף ג'

אם לא אמר "הב לן ונברך" וגם לא נטל ידיו למים אחרונים, יש עוד דבר שהוא סילוק מן הסעודה, והוא, כשנטל הכוס של בהמ"ז לברך, והשאלה למה זה דומה, האם זה דומה ל"הב לן ונברך", או לנטילת ידיים של מים אחרונים, שהרי ראינו בסעיף א', שנטילת ידיים למים אחרונים היא הפסק מוחלט, שאז לכו"ע בין לאכילה ובין לשתייה צריך לברך שוב, ונחלקו רק ב"הב לן ונברך", המ"ב אומר, שזה דומה לנט"י של מים אחרונים, ויותר מזה אומר המ"ב שאחרי שנוטל את הכוס לבהמ"ז, אפילו בשיחה אסור לו להפסיק.

 

סעיף ד'

כשאדם נכנס לבית חבירו ואינו מוזמן לסעודה, והוא רואה קבוצות של סועדים, ומידי פעם מישהו מגיש לו כוס לשתות, יברך על כל כוס וכוס, כיון שאינו מוזמן, ואינו יודע אם יגישו לו כוסות נוספים או לא, אא"כ דעתו הייתה לשתות את כל הכוסות שיגישו לו, ואז הדבר מועיל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן