האם מותר לשתות חלב פרה שאוכלת חמץ ?

כ"ו כסלו תש"פ - סימן תמ"ח -סעיף ו' - סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מדוע אסור לתת לבהמה חמץ בפסח?האם מותר לו למסור את הבהמה לגוי בפסח כשיודע שיאכיל אותה חמץ? ומה יעשה אדם שיש לו להאכיל את בהמתו רק חמץ בלבד? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תמ"ח סעיף ו' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור לאדם להאכיל בפסח חמץ, ולא רק לבהמות שלו, אלא גם לבהמות אחרים, ואפילו בהמת גויים, ואפילו בהמת הפקר, והטעם, כיוון שעצם זה שהוא ממלא את רצונו ומאכיל ומשביע את הבהמה, נחשב הדבר להנאה מחמץ, ואסור בפסח.

חמץ של הפקר, אסור לתת לבהמה, וכן חמץ שאסור בהנאה, בין אם מדובר בערב פסח לאחר זמן איסורו, בין אם מדובר בפסח עצמו ואפילו חמץ שעבר עליו הפסח, אסור להאכילו לבהמה.

אדם שיש לו בהמה, אסור לו למסור אותה לגוי באופן שהוא יודע שהגוי יאכיל אותה חמץ בפסח, ומביא המ"ב, שלשונו של השו"ע היא, שאסור לתת בהמתו לגוי להאכילה בימי הפסח, אבל מותר לו למסור אותה לגוי הרבה לפני פסח, ואע"פ שהבהמה שוהה אצל הגוי גם בפסח עצמו, מותר.

אומר המ"ב, אדם שאין לו אוכל לבהמתו אלא רק חמץ, יקנה לגוי את הבהמה שלו בימות הפסח, ואז אין ליהודי שום קשר עם הבהמה, והגוי מאכיל אותה מחמץ שלו, ואם אינו רוצה שהבהמה תהיה אצל הגוי בפסח או שהדבר לא שייך, יקנה היהודי לגוי את הרפת שלו עם הבהמה שבתוכה, ובלבד שלא יאמר לו שיאכילנה חמץ.

אם אין לגוי מזונות בשביל הבהמה, וליהודי יש מזונות, ימכור לגוי את המזונות יחד עם בהמתו, ויש מחמירים בזה, כיוון שזה הערמה, ובאופן כזה, העצה היא למכור את המזונות לגוי אחד, ואת הבהמה לגוי אחר, והיהודי יתווך ביניהם, ובאופן שהמזונות של הבהמה אינם חמץ, אלא הם תבואה שיש בה חשש חמץ, ימכור לגוי את הבהמה עם המזונות.

בהמה שאוכלת חמץ בפסח, נחלקו האחרונים האם מותר לשתות את החלב שלה, יש אומרים, שצריך לחכות מעת לעת מהשעה שאכלה חמץ, ואז לחלוב את הבהמה והחלב מותר, ויש מקילים אפילו בו ביום, ובאופן שהבהמה ניזונת גם מדברים המותרים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים