מים וכל נוזל אחר שהתבשלו והצטננו עד 'שאין היד סולדת בהם' - לדעת השולחן ערוך, יש בהם איסור בישול בשבת אף כשהם עדיין חמים במקצת, ולדעת הרמ"א יש בהם איסור בישול רק כשהצטננו לחלוטין. לדעת רוב האחרונים, כל עוד המים ראויים לשתיה בתור משקה חם, הם נחשבים כ'לא הצטננו לחלוטין', ואין בהם איסור בישול, ומותר לחממם יותר, כגון על ידי שפיכתם לתוך מיחם שבו מים רותחים, באופן שאין בכך איסור 'חזרה'. וכן דעת האגרות משה; והגרש"ז אויערבך הוסיף שיש לשער זאת לפי המקובל אצל רוב בני האדם. ולדעת החזון איש - כל עוד שהחמימות ניכרת במים הם נחשבים כלא הצטננו לחלוטין, ואף מים פושרים בכלל זה; והגרי"ש אלישיב הורה שמים פושרים אינם בכלל זה.
אולם, מים צוננים שחוממו בשבת לחום שאין היד סולדת בהם - כתב החזון איש שיש בהם איסור בישול. ואף מים שהיו רותחים, אך הצטננו לחלוטין, וחזרו והתחממו, אך לא בחום שהיד סולדת בו - כתבו האחרונים שאין חום זה מתיר את איסור הבישול, לדעת הרמ"א הנ"ל, כיון שאינו מחמת בישולם של המים; וכן הורו הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב.
[שו"ע שיח, טו; ביאורים ומוספים 'דרשו', 106]