אסור להשמיע קול בשבת באמצעות כלי או הקשה בידיים, בדרך שירה ונעימה, או קצב מסוים; ובכלי המיוחד להשמעת קול אסור להשמיע קול בכל אופן שהוא. ויש מהפוסקים שכתבו שלפיכך אין לשחק בצעצועי ילדים המשמיעים קול בשעת המשחק, ואף אם אינו בדרך שיר או בקצב מסוים, משום שהמשחק מיועד לכך. ואם ניתן לשחק בצעצוע גם ללא השמעת קול, מותר לשחק בו באופן שלא יגרום להשמעת קול.
וצעצוע המשמיע קול מיד כשנוגעים בו – אסור בטלטול הן משום עצם השמעת הקול, והן משום מוקצה; אולם צעצוע המשמיע קול רק כשלוחצים עליו – יש שכתב שדינו ככלי שמלאכתו לאיסור, ומותר לטלטלו רק לצורך גופו או מקומו; ויש שכתב שאינו מוקצה.
ויש מהפוסקים שכתב שמותר לילדים לשחק בצעצוע המשמיע קול, ואף אם הוא משמיע קול מיד כשנוגעים בו, כיון שניכר לכל שמדובר בקול של משחק ילדים; אך אף לדעתו אין הדבר מותר אלא כשהקול נוצר באופן מכני, ולא כשנוצר באופן אלקטרוני.
[שו"ע או"ח שלח, א, ומשנ"ב א ו־ד; ביאורים ומוספים דרשו, 5]