יום שלישי כ"א בחשוון תשע"ט
האם מותר לשאוב חלֵב אֵם בשבת במקרה של עודף חלב?
החליבה אסורה בשבת מדאורייתא משום איסור 'מפרק', שהוא תולדה של מלאכת 'הדש'; ובכלל זה – אסורה שאיבת חלֵב אֵם. וכמובן, מותר להניק תינוק בשבת, אך אסור לאשה לקלח מחלבה לתוך כלי על מנת לתת לתינוק לשתות.
ואשה המצטערת מעודף חלב, מותר לה לקלח את החלב לאיבוד, וכגון שתקלחנו לתוך כלי שיש בו חומר הפוגם את החלב, או לתוך כיור שפתח הניקוז שבו פתוח. ורשאית אף להשתמש לשם כך במשאבה ידנית.
ובאופן שאינה יכולה לשאוב לאיבוד – יש שהתיר לשאוב לתוך כלי מעט מעט, באופן שלא תצטבר בפעם אחת כמות שיש בה יותר מ'כגרוגרת', (15 מ"ל, לשיטה המחמירה ביותר).
[שו"ע של, ח, ומשנ"ב לב; ביאורים ומוספים דרשו, 32]
האם מותר לעשות 'קנאק' באצבעות בשבת?
מותר ליישר בשבת את אבריו של יילוד ש'התפרקו' מחמת הלידה, ואף אם הלידה עצמה לא אירעה בשבת; וכל שכן שמותר ללפף את היילוד בבגדים באופן שאבריו יתיישרו מאליהם.
אולם, אם התפרקה חוליה של השדרה ממקומה – אסור מדרבנן ליישר בידיים חוליה אחת על גבי חברתה, משום שהדבר דומה למלאכת 'הבונה'; ויש המתירים זאת ביום הלידה; ויישור חוליה על גבי חברתה על ידי ליפוף היילוד בבגדים – יש שאוסר למרות שהיישור נעשה מאליו, אך יש מהראשונים שמשמע מדבריו להקל.
וחילוץ עצמות האצבעות – המכוּנֶה: 'קְנַאקְ', ונהוג אצל אנשים רבים – מותר בשבת לכתחילה.
[שו"ע של, ט-י, משנ"ב לג-לה, שעה"צ יח-יט, וביה"ל ד"ה שלא; ביאורים ומוספים דרשו, 34]
האם מותר להרכיב רסן ליישור שיניים בשבת?
בהמשך לאמוּר: הרכבת 'רסן' ו'פלטה' ליישור שיניים בשבת – יש אומרים שאין בה חשש איסור, לא משום עשיית מעשי רפואה בשבת, ולא משום האיסור דרבנן ליישר חוליות משום הדמיון למלאכת 'הבונה'; מפני שהתיקון הנעשה על ידם אינו מיידי וניכר, אלא נעשה במשך הזמן על ידי שימוש תמידי. ויש אומרים שאם אין צער בשעת מניעת השימוש בהם, אין להרכיבם, משום 'עובדין דחול'.
וכן פיסוק רגלי תינוק באמצעות ברזלים וכדומה, כדי ליישר את הליכתו – מותר לכל הדעות, מהטעם האמוּר; ואף לדעת המחמירים הנ"ל, משום שיש צורך בפיסוק הרגליים גם בשבת, ומניעת הדבר עלולה לגרום לנזק בעתיד.
[ביאורים ומוספים דרשו של, 35-36; וראה עוד שם]