האם מותר לרחוץ פירות במים בשבת?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ט סעיף ז' - סעיף ט'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



איך יתכן שמותר לברור בכלי המיוחד לברירה?

האם מותר להוציא גרעינים מתוך שיבולים? באיזה אופן מותר להשתמש במשמרת? ומה ההיתר לפתוח ברז מים בשבת, והרי המים מסתננים מהעפר שבהם? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ט סעיף ז' - סעיף ט' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מותר להוציא בידו את הגרעינים מתוך השיבולים, ולא מיבעיא בכברה שזה כלי המיוחד לברירה ודאי שאסור לו לברור בו ויש בזה חיוב דאורייתא, אלא גם בקנון ותמחוי שהם לא כלים המיועדים לברירה, אסור לברור בהם גזירה אטו כברה, אלא יברור בידו אחת ואפילו בכל כחו.

המ"ב עומד על לשון השו"ע 'היו לו מלילות מערב שבת' מדוע דווקא באופן שהיו לו מלילות בער"ש, וכי אם היו לו מלילות בשבת עצמה אסור לו לברור את הגרעינים מתוך הפסולת שלהם בידו אחת? ואומר המ"ב שאה"נ וגם אם הפריד את הגרעינים מתוך השיבולים בשבת עצמה בדרך היתר מעט מעט, מותר לו בשבת לברור את גרעיני התבואה בידו מתוך הפסולת, והשו"ע מחדש, שאע"פ שהפריד מער"ש ויש לו כמות מרובה של גרעינים, בכ"ז מותר לו לברור בידו אחת.

יש אפשרות שמותר לאדם לברור בכברה, דהיינו, כלי המיוחד לברירה, והוא באופן שהניח את הפירות שלו המעורבים בפסולת בתוך כברה ולא כדי לברור אלא כדי שהכברה תשמש לו ככלי להעברת התבואה ממקום למקום, מותר לו להניח אותם בכברה, ואע"פ שתוך כדי נשיאת הפירות ממקום למקום באמצעות הכברה הם נבררים, מותר, מכיוון שלא מתכוון לכך, ובבה"ל מסתפק, האם גם באופן שזה פסיק רישיה שהם יתבררו גם מותר, או רק במקום שזה לא פסיק רישיה.

'משמרת' דהיינו, כלי שמניחים בתוכו שמרים, והיין מסתנן ויורד דרך נקבי המשמרת לכלי שמתחתיו, אפילו שתלויה מער"ש אסור לתת בה שמרים בשבת עצמה, שהרי יש בזה חיוב מדאורייתא או משום בורר או משום מרקד, אבל אם נתן בה שמרים מער"ש, מותר בשבת עצמה לשפוך מים על השמרים, ואע"פ שהמים מתערבים עם השמרים יחד ומסתננים בנקבי המשמרת, בכ"א כיוון שהמים היו צלולים לפני שנתערבו בתוך השמרים, אין זה ברירה, כיוון שהם היו צלולים ועכשיו הם צלולים, והחזו"א משתמש בהיתר הזה לומר, שאע"פ שיש עפר בתוך הברז והמים שמגיעים מתערבים עם עפר שבברז ומסתננים במסננת ושוב חוזרים צלולים, מותר, כיוון שהמים היו צלולים קודם והם צלולים גם עכשיו, ויתכן שהחזו"א לא מדבר על ברז מים אלא על מסננת של 'עלי תה', דהיינו, קומקום שיש בפה שלו מסננת, והמים שבתוך הכלי מסתננים שם, מותר, ואם היו מעורבים בכלי ודאי שזה אסור.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים