האם מותר לקצר שיפוד ארוך ביו"ט ?

י"ג אלול תש"פ - סימן תק"ט- מאמצע סעיף א' הגה "ודווקא שיוכל"- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה דעת הרמ"א בדין מכשירי אוכל נפש שאי אפשר לעשותם מערב יו"ט?מדוע אסור לתקן מחט שהתעקמה?ובאיזה אופן מותר להשחיז סכין ביו"ט? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תק"ט סעיף א' ברמ"א  – סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מכשירי אוכל נפש שא"א לעשותם מערב יו"ט, כגון, שיפוד שצולים בו בשר, והוא נשבר או התעקם ביו"ט, נחלקו בזה רבי יהודה ורבנן, כתוב בתורה, 'אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם', רבנן סוברים, הוא לבדו יעשה לכם, האוכל נפש עצמו ולא מכשירים, וגם מכשירים שלא היה אפשר לעשותם מערב יו"ט, אסור לעשות אותם ביו"ט עצמו, ורבי יהודה סובר, שמכשירים שהיה אפשר לעשותם מערב יו"ט, אסורים לעשותם ביו"ט עצמו, אבל מכשירים שלא היה אפשר לעשותם מערב יו"ט, כגון שיפוד שנשבר ביו"ט עצמו, מותר לעשותם ביו"ט, והבה"ל מבאר, שהשו"ע פוסק כשיטת רבנן, שמכשירים, אפילו אם לא היה אפשר לעשותם מערב יו"ט, אסור לעשותם ביו"ט עצמו, ואפילו אם השיפוד נשבר לגמרי באופן שא"א בכלל להשתמש בו, בכ"ז אסור לתקן אותו ביו"ט עצמו (אע"פ שבדברי השו"ע בתחילת הסעיף, לא הודגש הפרט הזה, שאפילו אם השיפוד נשבר באופן שאי אפשר בכלל להשתמש בו, בכ"ז אסור לתקן אותו, אלא השו"ע רק אומר, שיפוד שנרצף, אע"פ שהוא יכול לפושטו בידו, אין מתקנים אותו) והרמ"א סובר, שמכשירים שאי אפשר לעשותם מערב יו"ט, מותר לעשות אותם ביו"ט עצמו, אבל דווקא באופן שא"א להשתמש בו, אבל אם אפשר להשתמש בו בשעת הדחק, אסור לתקן אותו ביו"ט עצמו, משום טירחה יתירה, וזה מה שכתוב ברמ"א, ודווקא שיפוד כזה שיוכל לצלות בו בלי תיקון, אז אסור לתקן אותו ביו"ט, כי יש בזה תיקון כלי גמור, אבל אם נשבר השיפוד ביו"ט עצמו, ונשבר באופן שא"א להשתמש בו, מותר לתקן אותו ביו"ט עצמו, אבל לא מורים כך לרבים, כדי שלא יבואו לתקן גם כשנשבר מערב יו"ט באופן שהיה אפשר לתקן אותם מערב יו"ט, ובבה"ל מביא בשם הגר"א, שלדעת הרמב"ם, דווקא בסכין שנפגמה הדין הוא שלא מורים כך לרבים, כדי שלא יבואו לחדד במשחזת שלה, אבל שאר מכשירי אוכל נפש שא"א לעשותם מערב יו"ט, הלכה, ומורים כן, שאם זה נשבר לגמרי, מותר לתקן אותם ביו"ט עצמו.

כתב המג"א בשם מהרי"ל, שאם נשבר השיפוד ביו"ט ראשון, אסור לתקן אותו ביו"ט שני, משום שלגבי יו"ט שני, היו"ט הראשון הוא כערב יו"ט, שהרי אנחנו עושים את היום השני מחמת הספק, שמא היום הראשון הוא חול, וכתב בבגדי ישע, שאם לא היה צריך את השיפוד ביו"ט ראשון, מותר לשיטת הרמ"א לתקן ביו"ט שני, כשצריך אותו.

הפרי מגדים כותב, שהתיקון המדובר לעיל בשיטת הרמ"א, הוא רק תיקון מעט, אבל לא תיקון גמור, וכן, כל זה רק במכשירי אוכל נפש, אבל שאר כלי שהתקלקל כגון מחט שהתעקמה אפילו מעט, אסור לתקן אותה לכ"ע.

שיפוד ארוך יותר מדאי, ורוצים לצלות בו, אסור לחתוך אותו או לשרוף אותו כדי לקצר אותו, כיוון שעי"ז עושה אותו לכלי, וכן אסור להשחיז את הסכין במשחזת שלה, משום תיקון כלי, אבל מותר לחדד אותה על העץ או על חרס או אבן, שעי"ז זה לא נחשב תיקון גמור, אבל לא מורים את ההיתר הזה ברבים, כדי שלא יכשלו ויבואו לחדד במשחזת, וכל זה אמור באופן שיכול לחתוך בה בדוחק, או שנפגמה, אבל אם אינה יכולה לחתוך כלל, אסור להשחיז אותה אפילו על העץ, שמא יבוא להשחיז אותה במשחזת של אבן.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן