חכמינו ז"ל אסרו לקפל בגדים ובדים בשבת, משום שהקיפול מפשט את הקמטים, ונראה כ'תיקון מנא' (שאיסורו נגזר ממלאכת 'מכה בפטיש'). ומותר לקפל בגדים שלא בסדר קיפולם הרגיל, אך עדיף להחמיר ולא לקפלם כלל. אכן, בבגד שהקפלים אינם ניכרים בו כלל, כגון סוודר עבה וכדומה, או בקיפול שאינו מפשט קמטים כלל - אין להחמיר. והנחת מכנסיים על קולב או כסא כשהם מקופלים בקפליהם - דעת הגרש"ז אויערבך שאין זה בכלל האיסור לפי שאין הקיפול נעשה כדי לפשט קמטים, אלא כדי לשמור על המכנסיים שלא יווצרו בהם קמטים; לדעת הגר"ש וואזנר ישנם כמה טעמים להתיר זאת, אך לכתחילה יש להחמיר בכך; ולדעת הגר"נ קרליץ אסור לקפל את המכנסיים לפני הנחתם על הקולב או הכסא. וקיפול צווארון או חפתי מכנסיים (מנז'טים) - דעת הגר"נ קרליץ שאין זה בכלל האיסור של קיפול בגדים, ומותר לעשות כן בשבת.
[שו"ע שב, ג, ומשנ"ב יד; ביאורים ומוספים דרשו, 21, וראה שם, 27]