האם מותר לצוד בעל חיים בשבת לצורך מניעת נזק?

הדף היומי בהלכה י"ד בתמוז - סימן שט"ז סעיף ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



צידת נחשים בשבת

לשיטת הרמב"ם שמלאכה שא"צ לגופה חייבים עליה, כיצד מותר לצוד נחשים בשבת?ומה הדין כאשר מדובר בנחשים הממיתים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ז סעיף ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מותר בשבת לצוד נחשים או שאר רמשים המזיקים כאשר מטרת הצידה אינה לצורך הבעל חי עצמו אלא בכדי שהבעל חי לא יזיק אותו, וטעם ההיתר הוא, משום שזה מלאכה שאינה צריכה לגופה, ואע"פ שמלאכה שא"צ לגופה אמנם אין עליה חיוב מדאורייתא אבל עדיין יש איסור מדרבנן ומדוע מותר לצוד שאר בע"ח המזיקים בשביל שלא ישכנו? מבאר המ"ב, שטעם ההיתר הוא כיוון שבמקום היזק לא גזרו רבנן, ומוסיף המ"ב, שאפי' לדעת הרמב"ם שסובר שמלאכה שא"צ לגופה חייבים עליה גם מדאורייתא, בכ"א מותר לצוד בע"ח כאשר מטרתו היא שהבע"ח לא יזיק אותו, והטעם, כיוון שכאשר הוא צד את הבעל חי שלא יזיק אותו, הוא עושה פעולה הפוכה מצידה, שהרי עיקרה של צידה היא שהוא תופס את הבע"ח כדי שיהיה לו את הבע"ח, משא"כ כאן שהמטרה היא להרחיק את הבע"ח ממנו, ובזה מודה הרמב"ם.

המ"ב אומר, שצריך לומר שנחשים מוגדרים כבע"ח שבמינו ניצוד, שאם לא כן, גם אם הוא צריך אותם לא היה בזה חיוב מדאורייתא, ובבה"ל מוסיף, שכאשר מדובר בנחשים הממיתים שאז ודאי שמצוה להורגם, מותר לו גם לכוון לצורך הנחש עצמו, ואם מכוון לצורך הנחש עצמו הוא פטור.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים