יום שלישי י"ג בניסן תש"פ
האם מותר לעשן או להריח טבק שמעורב בו חמץ בפסח?
בעבר היו חלק מיצרני הטבק משרים את עלי הטבק בשֵׁכָר, שהוא חמץ, וכתבו הפוסקים שהטבק אסור בהנאה בפסח, אבל מותר להשהותו ברשותו בפסח, ויש להניחו בחדר סגור כדי שלא ייכשלו וישתמשו בו בפסח.
ונחלקו האחרונים אם דין זה אמור בטבק המיועד לעישון בלבד, או אף בטבק המיועד להרחה, ויש מפוסקי זמננו שהורו כדעת המחמירים.
ובזמננו, קיימת בעיה דומה, של תערובת חמץ במרכיבי הסיגריות, ויש מפוסקי זמננו שהורו כי אסור לעשנן בפסח.
[משנ"ב תסז, לג; ביאורים ומוספים דרשו, 3]
מה דינו של תבשיל שנמצא בו גרגיר דגן בפסח?
תבשיל שנמצא בו גרגיר דגן בפסח – לדעת השולחן ערוך, אם נוצר סדק כלשהו בגרגיר, התבשיל והכלים אסורים בפסח אף בהנאה, ויש להצניע את הכלים עד לאחר הפסח; ואם אין סדק בגרגיר, אף אם הוא עומד להיסדק, התבשיל והכלים מותרים, אלא שיש לבער את הגרגיר עצמו.
ולדעת הרמ"א, התבשיל והכלים אסורים אף אם לא נמצא סדק בגרגיר, אלא רק התרכך מעט. אולם, במקרה זה שהגרגיר לא נסדק רק התרכך מעט – במצב שבו ההימנעות מאכילת התבשיל כרוכה בהפסד כספי גדול, התבשיל מותר בהנאה (ולא באכילה).
[שו"ע תסז, ט, משנ"ב לו-לט, וביה"ל ד"ה אם]
מה דינו של מאכל שהתערב בו מאכל שנאסר ב'משהו' חמץ?
חמץ שהתערב במאכל אחר בפסח – אוסר את כל המאכל בהנאה אפילו ב'משהו', כלומר, אף אם כמוּת החמץ מזערית.
ואם מאכל זה התערב לאחר מכן במאכלים אחרים, והוא ניכר לעצמו, וניתן להפרידו מהמאכלים האחרים, אך התבשל יחד עמם ופלט את טעמו לתוכם – אם כמוּת המאכלים האחרים גדולה משל המאכל שנאסר, המאכלים האחרים מותרים בהנאה, ובמצבים מסוימים, אף באכילה.
אולם, אם המאכל שנאסר הוא נוזלי, והתערב במאכלים אחרים נוזליים, באופן שאינו ניכר לעצמו ולא ניתן להפרידו – הריהו אוסר את כל המאכלים האחרים אף בהנאה.
[משנ"ב תסז, לז, ושעה"צ סו-סז; ביאורים ומוספים דרשו, 40]