יום חמישי י"ב בטבת תשע"ט
האם יש איסור דאורייתא בכתיבה בשבת ביד שמאל?
איסור מלאכת 'הכותב' מדאורייתא הוא רק בכתיבה ביד ימין, אבל כתיבה בשמאל אינה כדרך כתיבה, ואסורה רק מדרבנן. וכן כל כתיבה ב'שינוי', איסורהּ רק מדרבנן; וכגון האוחז את העט בין האצבעות כשחודו פונה כלפי גב היד, או שתופס את העט באמצעות המרפק או הפה.
ול'איטר יד', שדרכו לכתוב בשמאל – אסור מדאורייתא לכתוב בשמאל, ובימין – מדרבנן. וכן מי שהיתה דרכו לכתוב ביד ימין, אך היא נקטעה, והורגל לכתוב בשמאל – דינו כאיטר יד, שהכתיבה בשמאל אסורה עליו מדאורייתא. ולשולט בשתי ידיו, דהיינו שבאפשרותו לכתוב כתיבה רגילה בשתיהן – אסור מדאורייתא לכתוב בשתיהן.
[משנ"ב שמ, כב (אות ז); ביאורים ומוספים דרשו, 59]
האם מותר לעבור בשבת מול מצלמה המקרינה תמונות על גבי מסך?
ציור או שירטוט תמונה, הם 'תולדה' של מלאכת 'הכותב'. ובהקשר לכך, דנים פוסקי זמננו האם מותר לאדם להכנס למקום שבו נקלטת תמונתו על ידי מצלמה ומוקרנת על גבי מסך, שהרי בכניסתו למקום זה משתנה התמונה המוקרנת על גבי המסך.
ולדעת פוסקים רבים, אין בשינוי התמונה איסור כתיבה דאורייתא, משום שאין זו דרך כתיבה, או משום שזהו 'כתב שאינו מתקיים', כיון שהתמונות מתחלפות בכל עת, ומסיבות נוספות.
וכשאין דעת העובֵר נתונה לצילום כלל - יש מהפוסקים שהורה כי מותר לכתחילה לעבור שם, ויש שהקלו רק בשעת הצורך. (ויודגש, כי האמוּר מתייחס למצלמה שאינה אוגרת את התמונות).
[משנ"ב שמ, כב (אות ח); ביאורים ומוספים דרשו, 60]
האם מותר ליצור מילים מאותיות מגנט בשבת?
'פאזל' של ציור או אותיות, שחלקיו מתחברים זה לזה – אסור לחברם בשבת, משום איסור מלאכת 'הכותב'; ואף אם חלקיו אינם מתחברים זה לזה, אך הם נתונים במסגרת המחזיקה אותם יחד – אסור להניחם במסגרת.
אולם, אם חלקיו אינם מתחברים, ואינם נתונים במסגרת – לדעת פוסקים רבים מותר להעמידם זה לצד זה בשבת, למרות שנוצר בכך ציור, או מילים כתובות; ויש שאוסרים גם באופן זה.
ואותיות העשויות ממגנט – יש אומרים שאסור להצמידן למשטח מתכת בשבת וליצור מהן מילים, כיון שמעמידן על בסיס אחד והוא נחשב כחיבור של האותיות; ויש שהסתפק בדבר.
[ביאורים ומוספים דרשו שמ, 61-62; וראה משנ"ב שם, כב (אות ח)]