האם מותר לעבור בסמוך לנרות כשהדבר גורם לנענוע הלהבות?

הדף היומי בהלכה כ"ה בכסלו - סימן רע"ז- סעיף א'- סוף סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



פתיחת חלון כאשר לידו מונח נר דולק

האם יש איסור לנעול דלת של חדר המונח בו נר דולק? ובאיזה אופן מותר לטלטל דלת שתלוי בה נר דולק?  שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ז סעיפים א' –  ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

נר שמונח במרכז החדר, אסור לפתוח את הדלת באופן שיש חשש שבפתיחת הדלת תכנס הרוח ותכבה את הנר, במשנה ברורה מביא מחלוקת, האם פתיחת הדלת אסורה כאשר יש נר בחדר מחשש שמא תבוא רוח, זה רק כאשר הרוח כבר נושבת, או שחוששים שבפתיחת הדלת תבוא רוח שלא נמצאת כרגע, ותכבה את הנר, ומביא בזה שתי שיטות.

מה שכתוב 'אסור לפתוח כדרכו', שמשמע שאם פותח בנחת אין איסור, לכאורה מה ההבדל, הרי אם חוששים לכניסת רוח אין הבדל? ובמשנה ברורה כתב, שבאמת המילה 'כדרכו' היא טעות סופר, וגם כשפותח את הדלת בנחת יש חשש לכניסת רוח שתכבה את הנר.

מותר לנעול את הדלת כנגד הנר, והחידוש בזה הוא י"ל, שהייתי חושב שמכיוון שהרוח עכשיו נושבת, ובמצב הנוכחי הרוח תכבה את הנר ולכאורה כאשר הוא נועל את הדלת, הוא מונע מהרוח לכבות את הנר, ויש כאן מצב של מבעיר, קמ"ל שלא, ואין בעיה, שהרי לא עושה מעשה בגוף הנר, אלא עושה מעשה צדדי שמונע את כיבוי הנר.

אסור לפתוח את החלון כנגד נר שנמצא על השולחן.

כאשר הנר מונח מאחורי הדלת ע"ג הכותל, לא יפתח את הדלת, כי אם יפתח את הדלת, היא עלולה לנקוש בנר, ועי"ז הנר יתנדנד, והשמן יתקרב או יתרחק מהפתילה ויעבור משום מכבה או מבעיר, אלא פותח ונועל בנחת.

יש להקשות, דהשו"ע אומר, שאסור לפתוח את הדלת ולנועלו, אז לפתוח את הדלת, אני מבין, כיוון שעלול להיות מצב שהדלת תנקוש ע"ג הנר, ואז השמן יתנדנד ויתרחק מהפתילה או יתקרב אליה, אבל מה האיסור לנעול את הדלת, הרי הוא לא עושה בזה שום דבר? במשנה ברורה מביא מהפמ"ג שיישב קצת את דברי השו"ע, ואומר, שהחשש הוא שמא כשסוגר את הדלת, כל הכותל יתנועע, וממילא השמן יתרחק או יתקרב אל הפתילה.

אם הנר קבוע בדלת, אז כאשר פותח ונועל את הדלת, הוא מנענע את הנר, והשמן מתקרב או מתרחק מהפתילה, ויש בזה איסור של מכבה ומבעיר, אבל אה"נ בנר של שעווה אין בו איסור, כיוון שאין חשש של שמן שיתקרב או יתרחק, ובמשנה ברורה מק', הרי בנר של שעווה יש בעיה של טלטול מוקצה? ומת', שכיוון שהדלת חשובה וטפילה לבית ולא לנר, ממילא אינה נהפכת להיות בסיס לנר, ומכיוון שכך, ביחס לנר זה נקרא טלטול מן הצד, כי הדלת משמשת את הבית ולא את הנר, ואין איסור.

אסור לפתוח את הדלת כנגד המדורה שמא הרוח תבעיר את המדורה, אבל לסגור מותר, אע"פ שבסגירתו הוא מונע את האויר מלהכנס ומונע את הבערת הגחלים, ועי"ז הנר יכבה, בכ"א מותר, כיוון שהוא לא עושה מעשה בגוף המדורה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים