האם מותר לסחוט לימון לתוך מאכל בשבת?

הדף היומי בהלכה - סימן ש"כ- סעיף ו'- סעיף ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



כיצד מותר לסחוט לימון בשבת?

בישל ירקות בער"ש, האם מותר לסחוט את מי הבישול שבהם בשבת? אלו פירות הם החמורים ביותר לעניין סחיטה? ומה נפסק להלכה בעניין סחיטת משקין בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"כ סעיף ה' - סעיף ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

ישנם ג' סוגי פירות, יש זיתים וענבים, יש תותים ורימונים, ויש שאר כל מיני פירות, והחמורים ביותר הם זיתים וענבים, ומן התורה אסור לסחוט אותם בשבת, וגם המשקים היוצאים מהם מאליהם, אסורים, וגם כאשר הזיתים עומדים לאכילה, המשקים היוצאים מהם אסורים, גזירה שמא יסחוט בידים את הזיתים והענבים, תותים ורימונים הם הדרגה הממוצעת ואסור לסחוט אותם בשבת, והמשקה הזב מהם מעצמו הדבר תלוי, אם מדובר בתותים ורימונים שעומדים למשקה, המשקה שזב מהם אסור גזירה שמא יסחוט, אבל אם הם עומדים לאכילה, לא חששו חז"ל שמא יסחוט אותם, והדרגה השלישית הקלה ביותר היא, שאר מיני פירות שעומדים לאכילה והדין הוא, שמותר גם לסחוט אותם בשבת בידיים, והמ"ב הסביר בתחילת הסימן, שהמשקה שיוצא מהם אין עליו שם של משקה, כיוון שהפרי עומד לאוכל שבו ולא למשקה.

מותר בשבת לסחוט לימונים, ואומר המ"ב, אפילו למשקין, ואפילו שהדרך לסוחטם ביום חול והלימונים אינם כשאר מיני פירות שלא עומדים למשקה, אלא הם עומדים למשקה ואיך מותר לסחוט אותם בידיים בשבת?

המ"ב מציע בזה ג' אפשרויות:

א. כיוון שהמשקה היוצא מהם הוא עשוי לטבל בו את האוכל, ממילא אין עליו שם של משקה אלא הוא עומד לאוכל.

ב. גם כשסוחטים אותם לצורך שתיית המשקה שבהם ולכאורה יש על זה שם של משקה, בכ"ז מותר לסחוט אותו בשבת, כיוון שלא שותים את המשקה בפ"ע אלא בתערובת, אין עליו שם של משקה.

ג. מכיוון שסוחטים אותם ישירות לתוך משקה אחר, אין עליו שם של משקה, ולפי הטעם השלישי ממשיך המ"ב ואומר, שבזמננו שסוחטים לימונים כדי שהמשקה יעמוד בפ"ע ולא סוחטים אותם מיד לתוך משקה אחר, לכאורה יש בזה בעיה ואסור לסחוט אותו בשבת, שהרי כל ההיתר לפי הטעם השלישי הוא, כיוון שהמשקה לא עומד אפילו שעה אחת בפ"ע אלא מיד הוא מתערב במשקה אחר, ולכן לכאורה הדבר אסור, אבל יסחוט אותו לתוך סוכר ואז זה נידון כמשקה שבא לאוכל.

אדם שבישל ירקות בער"ש, ונשאר מים ממי הבישול, אם סוחט את המים לגופם והוא לא צריך את המשקה אלא רק צריך שבירקות לא יהיה משקה, מותר, אבל אם סוחט אותם לצורך המשקה שבהם, אסור, ומק' המ"ב, מה השלקות האלו שונים משאר פירות, והרי למדנו בסעיף א', ששאר פירות מותר לסחוט בשבת כיוון שאין על המשקה היוצא מהם שם של משקה, והרי שלקות וכבשים אלו לא עומדים לסחיטה, ושיהיו כמו שאר פירות שמותר לסוחטם בידים בשבת? ומבאר המ"ב, כיוון שהכבשים והשלקות בלועים ממים, המים ודאי נחשבים למשקה ולכן הסחיטה אסורה, אבל חיוב חטאת אין בזה.

הר"ח חולק בשני דברים:

א. סובר ר"ח שגם כשסוחט כבשים ושלקות לתוך אוכל, אסור.

ב. סובר ר"ח שסחיטת כבשים ושלקות למימיהם חייב חטאת, ודלא כהשיטה הראשונה שסחיטת כבשים ושלקות לצורך המשקה שלהם, מדאורייתא פטור וחייב מדרבנן, כי מדאורייתא חייבים רק על סחיטת זיתים וענבים בלבד.

ולהלכה אומר המ"ב: שהמחמיר שלא לסחוט בשבת משקה שלא לתוך אוכל, תבוא עליו ברכה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים