יום רביעי ד' באלול תשע"ח
האם מותר לסחוט לימון לתוך מאכל בשבת?
פרי שאין דרך כלל לסוחטו לצורך שתיית המיץ, אף אם הדרך לסוחטו לצורך תיבול מאכלים וכדומה – מותר לסוחטו בשבת אפילו לשֵׁם שתייה. ואף אם רגילים לסוחטו לתוך משקה אחר, כגון במים מתוקים, כדי שיתן בו טעם – המנהג להקל ולסוחטו בשבת.
אולם, אם הדרך לסוחטו בפני עצמו, ורק לאחר מכן לערבו במשקה אחר – וכנהוג בימינו במיץ הלימון, שאינו משמש כמשקה בפני עצמו, ועם זאת הוא נסחט ונארז בבתי החרושת בפני עצמו, ולאחר מכן מערבים אותו במאכלים ובמשקאות – אסור לסוחטו בפני עצמו לשם שתייה, אבל מותר לכתחילה לסוחטו ישירות לתוך מאכל, כיון שבאופן זה אין איסור של 'מפרק' משקה מאוכל, (ראה תקציר לאתמול).
[שו"ע שכ, ו, משנ"ב כב, וביה"ל ד"ה לסחוט]
האם מותר לסחוט אשכולית על גבי סוכר בשבת?
בהמשך לאמוּר: סחיטת לימון לתוך סוכר – נחשבת כסחיטה לתוך מאכל; אולם, אם הסחיטה נעשית על דעת לערב לאחר מכן את הסוכר עם המיץ במשקה אחר – נחלקו הפוסקים אם היא נחשבת כסחיטה לתוך מאכל. וסחיטת אשכולית לתוך סוכר – יש אומרים שאסורה אף כשאין בכוונתו לערב לאחר מכן את הסוכר במשקה.
והחילוק שבין לימון לאשכולית הוא – שמיץ הלימון אינו משמש כמשקה בפני עצמו, אלא שמשתמשים במעט ממנו כדי לתת טעם, ולכן, כשנסחט ישירות אל הסוכר הריהו בטל מחשיבות המשקה שבו, ונחשב כמאכל; אבל מיץ אשכוליות משמש כמשקה בפני עצמו, ומטרת הסחיטה היא אפוא לשֵׁם שתיית המיץ, ולכן אינו מאבד מחשיבותו כמשקה על ידי סחיטתו לתוך סוכר.
[משנ"ב שכ, כב; ביאורים ומוספים דרשו, 24-25]
האם מותר לסחוט מלפפון כבוש ממֵּי הכבישה?
כפי שלמדנו, סחיטת פירות אסורה משום איסור 'מפרק' משקה מתוך מאכל, שהוא 'תולדה' של מלאכת 'הדש'. ובדומה לכך, אסור לסחוט יֶרק כבוש, כגון מלפפון, הספוג במֵי הכבישה, כדי להשתמש במים בפני עצמם.
ונחלקו ראשונים: יש אומרים שאיסור הסחיטה מדרבנן; ויש אומרים שאיסור הסחיטה הוא מדאורייתא, וטעם האיסור, משום שעל מֵי הכבישה היה שֵׁם משקה בפני עצמם לפני הכבישה, וכשנבלעו בירק, לא בטל מהם שם משקה, והריהו 'מפרק' משקה ממאכל.
ומותר לסחוט ירק כבוש כדי לייבשו, וכגון שבאופן זה הוא טעים יותר, וכדומה; משום שהוצאת מֵי כבישה מהירק כאשר המטרה היא להתקנת הירק לאכילה ולא לשימוש במים – אינה נדונה כפירוק משקה ממאכל.
[שו"ע שכ, ז, משנ"ב כג, כד, כט ו־ל, וביה"ל ד"ה ולרבנו]