האם מותר לנקוב נקב זעיר בכלי להוצאת נוזל שבתוכו?

הדף היומי בהלכה כ"ג סיון- סימן שי"ד אמצע סעיף א' "ואם היה סכין תקוע"- עד סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



פסיק רישיה באיסור דרבנן

מדוע מותר להוציא סכין התקועה בחבית והרי זה פס"ר? ובאיזה אופן מותר לפתוח חבית שהיה בה נקב ונסתם? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ד סעיף א' (בחלקו השני) –סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

נחלקו השו"ע והרמ"א בעניין 'פסיק רישיה באיסור דרבנן', השו"ע מביא דוגמא לכך, בסכין התקועה בנקב שבחבית, והשאלה היא, האם מותר להוציא ולתחוב את הסכין חזרה בנקב שבחבית או אסור, כי לכאורה, ע"י שהוא מוציא ומכניס את הסכין לנקב שבחבית, זה פסיק רישיה שהוא ירחיב את הנקב שבחבית, ועשיית הנקב יש בה רק איסור דרבנן, כי זה נקב שלא עשוי להכניס ולהוציא, א"כ נחלקו בזה השו"ע והרמ"א, השו"ע סובר שפס"ר באיסור דרבנן, מותר, והרמ"א חולק וסובר, שע"י שהוציא את הסכין פעם אחת מבעו"י, זה כבר לא פס"ר שזה יורחב, אבל אם לא הוציא פעם אחת מבעו"י, אסור, שהרי זה פס"ר שעושה נקב ופתח לחבית, ואם מדובר בכותל שבקרקע, אסור, כי ביחס לכותל שבקרקע, עשיית הנקב שבו היא איסור מדאורייתא, ופס"ר מדאורייתא אסור.

להלכה: אומר המ"ב (בס"ק י"א) שפס"ר אסור אפילו מדרבנן, ובכ"ז מותר להוציא את הסכין מהחבית, כיוון שזה מלאכה שא"צ לגופה שהרי אין לו שום עניין בהרחבת הנקב, וכן זה מקלקל ועושה את הנקב לאחר יד, ועושה את הנקב בסכין ולא בידיים.

חבית של יין שהיה בה נקב ונסתם, אם הנקב למטה מהשמרים באופן שכל כובד היין נשען עליו, א"כ הסתימה היא חזקה, ולפתוח אותה זה פתיחה משמעותית, ואסור, אבל אם הנקב למעלה מהשמרים, א"כ הכובד של היין לא נשען על הנקב, ומותר לחזור ולפתוח, כי הסתימה אינה חזקה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים