האם מותר לנגב סכו"ם מעורב ואגב כך למיינו?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ט מאמצע סעיף ג' "אבל כל שהוא מין אחד"- סוף הסעיף

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מהו האופן הראוי באכילת דגים עם עצמות?

בגדים המסודרים שורות שורות, האם מותר להוציא את השורה החיצונית כדי להגיע לפנימית? ומה הדין כאשר הבגדים עומדים בערימה ורוצה להוציא את הבגד העומד בתחתית הערימה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ט סעיף ג' ברמ"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

נתחדש בסעיף ג' שגם בשני מינים שייך איסור בורר, דהיינו, אדם שיש לפניו שני מינים ראויים וטובים, ורוצה עכשיו מין אחד מאותם שני מינים, המין שרוצה עכשיו מוגדר כאוכל, ומה שלא רוצה נחשב פסולת, וצריך להוציא מהתערובת את המין שרוצה עכשיו, ואם יוציא את המין שלא רוצה, הוא ברר את הפסולת מתוך האוכל ואע"פ ששניהם טובים, והבה"ל מביא שיש חולקים וסוברים, שבורר שייך רק באוכל ופסולת, אבל לא בשני מינים הראויים, אבל השו"ע והרמ"א לא סברו כך, אלא סוברים שגם בשני מינים הראויים שייך בורר.

בכ"ז אומר הרמ"א, שזה הכל בשני מינים אבל לא במין אחד, ולכן כאשר יש לפניו שני מיני דגים, ורוצה כרגע מין אחד של דג, המין השני נחשב פסולת, וחייב להוציא מהתערובת את מה שרוצה עכשיו ביד ולאכול מיד, ואם יוציא את השני, או שיוציא בכלי את המין שרוצה עכשיו, חייב חטאת, אבל כאשר מדובר במין אחד של דגים, אע"פ שרוצה לברור חלק מסוים ממנו, כגון מין אחד של דגים שיש בו חתיכות קטנות וגדולות, ורוצה את הגדולות, מותר לו לברור את הקטנות, כי במין אחד לא שייך בורר.

המ"ב מביא, ששני מיני עופות מוגדרים כשני מינים, וכן בשר צלי ובשר מבושל מוגדרים כשני מינים, ולעניין תפוחים חמוצים ומתוקים מסתפק המ"ב האם נחשב שני מינים, ומביא עוד, שכאשר יש שורה של בגדים ורוצה את הבגד הפנימי, מותר להוציא את הבגדים החיצוניים כדי להוציא את הפנימי, וכן ערימה של בגדים רוצה את הבגד התחתון, מותר לו להוציא את העליונים כדי להגיע לבגד התחתון, והטעם מבאר הבה"ל, כיוון שאין כאן תערובת גמורה שהרי הם מסודרים, וגם הוא לא צריך את מה שהוא בורר אלא הוא מסלק את מה שהוא בורר, ועוד מביא המ"ב, שבורר שייך בכל דבר כגון בגדים וכלים.

אם ברר בבוקר כדי לאכול בין הערביים, חייב.

דן הבה"ל באדם שאוחז ביד מאכל, האם בשעה שאוחזו כדי להכניסו לפה יש בזה משום בורר, ונפק"מ לעניין עצמות של דגים, ומביא הבה"ל שהעיצה בזה היא, להשאיר חתיכת בשר על הדג, ואז נחשב הדבר כמו שחותך את בשר הדג לשתיים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים