האם מותר ללוש מצות במים חמים שהצטננו ?

י"ח שבט תש"פ - סימן תנ"ה- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה דין המצות שנילושו במים שלא לנו?האם מותר ללוש מצות במים פושרים? ומה יעשה אדם שיש לו לצורך לישת המצות רק מים שלא לנו? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ה סעיף ג' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור ללוש את העיסה של המצות במים חמים, אפילו אם הם חמים מכח החמה בלבד, ואומר המ"ב, שגם במים פושרים אסור ללוש, ומביא נידון, בעניין מים חמים שנצטננו, האם כרגע שהם צוננים, מותר ללוש בהם, או שמא כיוון שהם היו חמים, הדין הוא שאסור ללוש בהם, ואומר, שנחלקו בזה, ובשעת הדחק ובמקום שיש הפסד מרובה, כגון שעבר ולש בהם הרבה מצות, אפשר לסמוך על המקילים בזה.

דוד גדול שהשוליים שלו עבים, והוא עומד תמיד על האש, אסור ללוש במים שבתוכו, ואפילו שהמים שבתוכו לא התחממו כלל, אבל, כיוון שהדוד תמיד עומד על האש, והשוליים שלו עבים, ולכן החום מחזיק בתוכו הרבה זמן, והמים שבתוכו נעשים פושרים, ולכן אסור ללוש בהם, ואם עבר ולש במים שהתחממו, או במים שהיו בדוד ששוליו עבים, או במים שלא לנו, המצות אסורות באכילה, ומותרות בהנאה, ויש חולקים, ומתירים אם לש במים שלא לנו, ויש אומרים, שבשוגג מותר, ובשעת הדחק יש לסמוך עליהם, שאם עבר ולש בשוגג במים שלא לנו, המצות מותרות, ומביא המ"ב, שלשיטת הי"א, לא רק על מים שלא לנו, אלא גם על כל הפסולים שנשנו בסעיף, דהיינו, מים שהתחממו, או שהיו בתוך הדוד, או שלא לנו, שלשיטתם, בשוגג מותר, ובשעת הדחק יש לסמוך עליהם להתיר את אותם מצות.

הרמ"א חולק על השו"ע וסובר, שיש הבדל בין מים שלא לנו לבין המים האחרים שנזכרים כאן, שבמים שלא לנו, אם הוא עבר ולש בהם, גם בלא דחק אפשר להתיר את המצות הללו, ושלא כדברי השו"ע, שעיסה שנילושה במים שלא לנו, רק בשעת הדחק מותר להשתמש בה.

אסור לכתחילה ללוש בכאלו מים, ולכן יאכל בפסח דברים אחרים, ואדם שיש לו רק מים שלא לנו, אמנם אם עבר ולש בהם מותר אפילו בלא דחק לאכול אותם בפסח, אבל לכתחילה לא ילוש בהם, אבל בלילה הראשון כדי לא לבטל מצות עשה דאורייתא, יאכל את המצות שנילושו במים שלא לנו, ובכ"א ישתדל להשיג מצות אחרות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן