האם מותר ללבוש בשבת מעיל ניילון על גבי המעיל הרגיל?

הדף היומי בהלכה כ"ח בשבט- סימן ש"א סעיף י"ג- סעיף ט"ז

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



'כיסוי ניילון' לכובע האם מותר לצאת בו בשבת?

מדוע מותר לאדם לצאת בשבת עם בגד שמגן עליו מפני הליכלוך? ומה ההיתר לצאת בשבת עם 'נעלי בית'? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"א סעיפים י"ג – ט"ז  במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

לא יצא אדם בכיס שעושה להצילו מזיבתו שלא יטנף בה, ומבאר המשנה ברורה שהטעם הוא, כיוון שהכיס הוא רק כדי להציל את הזב מטינוף, ממילא זה נחשב ככלי ושייך בזה הוצאה כאשר מוציאו מרשות לרשות, או כאשר נושא אותו ד' אמות ברה"ר, והחידוש בזה הוא, שאע"פ שהיה מקום לומר שזה 'דרך מלבוש' כיוון שגם ביום חול הוא יוצא כך, קמ"ל שאותו כיס הוא ככלי ואסור לצאת בו בשבת.

אשה נדה שקושרת בגד כדי להציל עצמה מטינוף, אסורה לצאת בו בשבת, אא"כ זה סינר שעשוי כעין מלבוש, ומבאר המשנה ברורה, שהבגד גם מלפניה וגם מלאחריה, וכיוון שכך זה כעין מלבוש ומותר לצאת כך בשבת, ואם קושרת אותו רק כדי שלא יכאב לה הדם ולא תצטער, מותר לצאת בו בשבת, ומבאר המשנה ברורה, שכיוון שכוונתה הוא רק שלא תצטער, אע"פ שזה גם מציל אותה מטינוף, בכ"א זה נחשב מלבוש ומותר לצאת בו בשבת.

אדם הלובש בגד ועיקר מטרתו בלבישתו הוא כדי להגן על בגדיו מפני טינוף וכו', אע"פ שבגד זה הוא בגד גס או קשה ולא היה לובש אותו סתם כך, אלא רק להגן מטינוף, בכ"ז כיוון שזה דרך מלבוש, מותר, ואם זה לא דרך מלבוש, כגון באופן שמכסה את כובעו בכיסוי ניילון, שזה לא דרך מלבוש, כי הגוף שלו לא לבוש באותו כיסוי, הדין הוא שאסור, ומביא המשנה ברורה, שאמנם כתוב שאשה שמניחה בגד על ראשה רק כדי להציל מטינוף ולא דרך מלבוש אסור לצאת בו בשבת, בכ"א אם מכסה בו קצת מגופה, זה גם נחשב דרך מלבוש ואע"פ שעיקר מטרתה להציל מטינוף.

אדם שהוא קטוע רגליים, ועושה לעצמו תוספת מיוחדת כדי שלא יראה כאדם קטוע רגליים, אסור לו לצאת עם זה בשבת שמא זה ישמט ממנו ויבוא להוליך את זה ד' אמות ברה"ר.

אדם שהיו לו רק שוקיים בלי הרגליים התחתונות, והיה הולך באופן כזה שהיה מניח תחתיו כסא, ועל הידים היה מניח ספסלים קטנים, ולראשי השוקיים היה מניח 'סמוכות' מעור ומעץ, מבואר בשו"ע, שאסור לצאת בשבת עם 'סמוכות' אלו, כיוון שחוששים שמא ישמט ממנו, ויבוא להוליך את זה, אבל עם הכסא ומה שיש לו בידיים, מותר לצאת בהם בשבת, כיוון שאין לו אפשרות אחרת, ולעומת זאת 'קיטע' שאין לו בכלל רגליים, ועושה 'סמוכות' של עור ועץ, מותר לו ללכת איתם בשבת, כיוון שזו הצורה היחידה שהוא יכול ללכת, אא"כ הוא הולך ע"ג הידיים או הכסא, ומניח את החתיכות עץ האלו רק למטרה אחרת ולא כדי ללכת איתם, שאז הדין הוא שאסור לו לצאת בהם, שמא ישמט ממנו ויוליך אותם ד' אמות ברה"ר.

מותר לצאת עם נעלי בית ולא חוששים שישלוף אותם משום שהם מהודקים קצת, ולא ילך יחף בשבת במקום שאין הדרך ללכת יחף, וכן לא יצא בשבת כמו שיוצא בחול בלי דבר אחר שיזכור על ידו שהוא שבת ולא יבוא לחללו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים