נוהגין שלא להניח תפילין בתשעה באב, אלא בתפילת מנחה, כך פסק השו״ע בסימן תקנ"ה סע' א.
דין זה מעורר שאלה מעניינת, שהרי נפסק להלכה שאין לאכול או לישון קודם קיום מצוה שמא ישכח [ראה סימן רלה ס״ק טז-יז[, וא״כ כיון שהגיע זמן מנחה, הרי הוא מחוייב הנחת תפילין, ולכאורה יהיה אסור לישן עד שיניח תפילין?
אכן, בספר נחלת אליהו להגר״א דושניצר (סי' יט) כתב שאסור לישון בתשעה באב קודם שמניח תפילין] ומסתימת לשונו משמע שהאיסור הוא גם קודם שהגיע זמן מנחה. אלא שהסתפק שם, האם מועיל להניח שומר בשביל שיותר לו לישון.
מאידך, דעת הגרי״ש אלישיב (הלכות ומנהגי בין המצרים פ״ז הערה 71) שמותר לישון, וטעמו שכיון שבתשעה באב אנו פטורים ממצות תפילין עד שעת מנחה, א״כ כיון שאין חיוב מצוה אז אין אסור אכילה ושינה, אלא משהגיע זמן חיוב המצוה.
ודעת הגר״ח קניבסקי (תורת המועדים ס״ק ד) שמשהגיע זמן המנחה לא ילך לישון אלא א״כ ימנה שומר [אכן כתב שם, שלדעת הגרי״ש אלישיב, יהיה מותר לישון אף משהגיע זמן המנחה, משום שלדעת כמה מהראשונים אין חיוב כלל להניח תפילין בתשעה באב, ולענין זה אפשר לסמוך עליהם]
(קובץ גיליונות)