יום שלישי ב' בחשוון תשפ"א
האם מותר לטלטל סולם בשבת וביום טוב?
סולם המיועד למלאכת איסור, וחזותו מוכיחה עליו שכן הוא – אסור לטלטלו בשבת וביום טוב אפילו בתוך הבית, כיון שנראה כאילו נוטל את הסולם על מנת להשתמש בו למלאכת איסור.
ואין דינו של הסולם כ'כלי שמלאכתו לאיסור', אלא כ'מוקצה מחמת גופו', שאסור לטלטלו אף לצורך גופו ומקומו. (ויש שמצדד, שאין איסור אלא בהזזתו ממקום למקום, או בהטייתו, לצורך טיפוס על גבו; אבל לצורך גופו ומקומו, מותר לטלטלו).
וסולם המיועד לפעולה המותרת בשבת וביום טוב, וחזותו מוכיחה עליו שכן הוא – מותר לטלטלו. וסולם קטן המצוי בבתים, ומיועד בין לשימושי היתר ובין לשימושי איסור, אין לטלטלו ברחוב, אבל בבית מותר.
[שו"ע תקיח, ה, משנ"ב כז-כט, ושעה"צ מא; וראה שו"ע שח, יט]
מהו 'גרף של רעי'?
דבר מאוס המונח במקום שבני אדם שוהים בו, או עוברים בו, וגורם להם אי נעימות משמעותית, כגון שהוא מדיף ריח רע – מותר לטלטלו כדי להוציאו החוצה, אף אם הוא מוקצה. היתר זה מכונה 'גרף של רעי'. ואסור ליצור היתר זה לכתחילה, דהיינו להניח במקום ששוהים בו דבר שבוודאי יֵהפך לגרף של רעי.
וכמו כן, אם הגרף של רעי מונח במקום שבני אדם שוהים בו אך עתידים לעוזבו מיד עד לאחר השבת, כך שלא יפריע להם עוד בשבת זו – אסור לטלטלו. ולדוגמה: אם מונח בסלון הבית דבר מאוס, ובני הבית יוצאים מהבית לאכול סעודה שלישית במקום אחר ואינם עתידים לשוב לביתם עד למוצאי שבת, אסור לטלטלו.
[שו"ע תקיח, ה, ומשנ"ב ל; ביאורים ומוספים דרשו, 39-40]
בהמה שמתה ביום טוב – האם נִבְלתה 'מוקצה'?
בהמה שמתה ביום טוב – אם נטתה למות בערב יום טוב, וניתן להאכיל את בשרה לבעלי חיים המצויים במקום, אין נבלתה מוקצה. ואם היתה חולה בערב יום טוב אך לא נטתה למות, נחלקו הפוסקים אם נבלתה מוקצה; ולדעת הרמ"א, סוג מוקצה כזה מותר ביום טוב (ראה שו"ע תצה, ד), אך אף לדעתו – נחלקו הפוסקים אם נבלה זו מוּתרת בטלטול ובהנאה, או שאסורה משום 'נולד', שהרי מצב זה בו היא ראויה למאכל הכלבים נוצר ביום טוב.
ואם הבהמה היתה בריאה בערב יום טוב, נחשבת נבלתה כמוקצה; ויש אומרים, שהאיסור הוא אף לדעת המתירים מוקצה כזה ביום טוב כנ"ל.
[שו"ע תקיח, ו, משנ"ב לג, וביה"ל ד"ה אף; ביאורים ומוספים דרשו, 41-42; שו"ע שח, כט]