יום שני א' באייר תשע"ט
האם מותר לטלטל מגג הבית לרחוב ללא 'עירוב חצרות'?
שלמה המלך עליו השלום גזר שלא יטלטל אדם חפצים בשבת מביתו לרשות היחיד של חבירו, או לרשות היחיד משותפת, וכגון חצר המשותפת לביתו ולבית חבירו, או רחוב ('מבוי') המוקף במחיצה; ולהיפך. ותיקן היתר לאיסור זה על ידי 'עירוב חצרות' ו'שיתוף מבואות'.
ומביתו של אדם לחצרו הפרטית, מותר לטלטל אף ללא עירוב. וכן חצרות, בין פרטיות ובין משותפות, גגות, בין פרטיים ובין משותפים, ורחובות המוקפים במחיצה, ולהיפך – באופן שדינם כרשות היחיד, מותר לטלטל מאלו לאלו אף ללא עירוב ושיתוף.
ומרפסת בקומת קרקע, היוצאת לחצר, דינהּ כחצר. ובית שיש בו חדר שאוכלים בו, וחדרים שלא אוכלים בהם – יש אומרים שכל הבית נחשב כרשות אחת, ואסור לטלטל מתוכו לחצר משותפת. ויש אומרים שרק החדר המשמש לאכילה נחשב כבית, ואילו שאר החדרים נחשבים כחצר, ומותר לטלטל מהם לחצר משותפת אף ללא עירוב.
[שו"ע שעב, א, ומשנ"ב א, ג, ה, ו, יא ו־יב; ביאורים ומוספים דרשו, 1-3; וראה שם, 6]
איזה הבדל הלכתי יש בין בגד שלבשוהו בכניסת השבת לבגד שהיה מונח בארון?
בהמשך לאמוּר: חפץ 'ששָׁבת בבית', דהיינו ששהה בבית בזמן כניסת השבת, ולאחר מכן הוּצא לחצר שמותר להוציא אליה חפצים מבית זה – כלומר, חצר פרטית, או חצר שעשו בה 'עירוב חצרות' עם הבית – אסור להעבירו מחצר זו לחצר אחרת שאינה מעורבת בעירוב חצרות עם חצר זו.
ויש מגדולי האחרונים שסובר, שאף חפץ שהוכנס אל הבית לאחר כניסת השבת – אם הוציאוהו לחצר, אסור להעבירו לחצר שאינה מעורבת עמו.
וכן חפץ 'ששָׁבת בחצר', דהיינו ששהה בחצר בזמן כניסת השבת, והעבירוהו לחצר אחרת שאינה מעורבת עמו – אסור להכניסו מהחצר האחרת לבית המעורב עם החצר האחרת.
ואדם שהיה לבוש בבגד בכניסת השבת, ושהה באותה שעה בבית או בחצר – יש שמצדדים שהבגד אינו נחשב כחפץ ששָׁבת במקום שהוּתו, כיון שהוא טפֵל לאדם ו'בטֵל' לגביו.
[שו"ע שעב, א, משנ"ב ד ו־טז, שעה"צ ח, וביה"ל ד"ה לחצר; ביאורים ומוספים דרשו, 4, 10 (וראה שם עוד) ו־11]
באיזה מקרה אסור להכניס חפץ מהחצר הביתה למרות שעשו 'עירוב חצרות'?
בהמשך לאמוּר: חפץ ששָׁבת בבית, והוּצא לחצר שאסור להוציא אליה חפצים מבית זה – בין אם הוּצא בהיתר, וכגון שמדובר בבגד שלבשוֹ אדם ויצא עמו לחצר ופשטו שם, או שהוּצא על ידי גוי; ובין אם הוּצא באיסור – נחלקו הפוסקים אם בחצר עצמה מותר לטלטלו למרחק של יותר מארבע אמות; ויש מגדולי האחרונים שהכריעו כדעת המקֵלים.
ועוד נחלקו הפוסקים, אם מותר להעביר את החפץ מחצר זו שמונח בה כעת, לחצר אחרת המעורבת ב'עירוב חצרות' עם אותו בית שהחפץ שָׁבת בתוכו; (אך אל הבית עצמו, לכל הדעות אסור להחזירו). וכמובן, לכל הדעות אסור להעביר את החפץ מהחצר שמונח בה, לחצר אחרת שאינה מעורבת עִמָּהּ, וכנ"ל.
וחפץ ששָׁבת בבית או בחצר, והכניסוהו לבית שאינו מעורב עמהם – אף אם הכניסוהו באיסור – דעת פוסקים רבים שאף לדעת המחמירים הנ"ל (בנוגע לטלטול בחצר), מותר לטלטלו בכל הבית.
[משנ"ב שעב, טז, וביה"ל ד"ה שמא; ביאורים ומוספים דרשו, 8 ו־10]