יום שני ט"ז באלול תשע"ח
האם מותר לחתוך מלפפון לחתיכות קטנות בשבת?
חיתוך פירות וירקות לחתיכות קטנות – 'דק דק' בלשון הפוסקים – אסור בשבת משום מלאכת 'הטוחן'; ואף בפרי וירק שניתן לאוכלם בשלימותם ללא חיתוך, כגון מלפפון. ויש אומרים שמותר לחתוך באופן זה בסמוך לסעודה, משום שבאופן זה החיתוך מוגדר כ'דרך אכילה' ולא כטחינה, למרות שנעשה באמצעות סכין. ורבים מהפוסקים חולקים על היתר זה, ולכן למעשה אין לחתוך חתיכות קטנות אף בסמוך לסעודה. וחיתוך בכלי המיוחד לכך, אסור לכל הדעות, אם משום איסור טוחן – כיון שבאופן זה אינו מוגדר כ'דרך אכילה' – ואם משום האיסור דרבנן של 'עובדין דחול'.
[שו"ע שכא, יב, משנ"ב מד-מה, וביה"ל ד"ה מידי; ביאורים ומוספים דרשו, 59]
האם מותר לפרוס צנון לפרוסות דקיקות בשבת?
בהמשך לאמוּר: יש שהגדירו את גודל החיתוך המותר בסמוך לסעודה – שכל שהחיתוך גס יותר מהנהוג בימות החול, אין החתיכות נחשבת לקטנות; ויש שהגדיר באופן אחר – שכל שהחתיכה טעונה טחינה בשיניים בעת האוכל, אינה נחשבת לחתיכה קטנה. ושלא בסמוך לסעודה – אין לחתוך אלא חתיכות גדולות ממש, כיון שלמרות שחיתוך לחתיכות גדולות אינו נחשב כטחינה, הגודל המדויק של החיתוך המותר אינו ידוע לנו. וחיתוך לרצועות דקיקות אך גבוהות וארוכות – יש אומרים שנחשב כטחינה, אך יש אומרים שהאיסור הוא רק בחיתוך הן לאורך והן לרוחב, באופן שכל שטח החתיכה דק, כטחינה רגילה.
[ביאורים ומוספים דרשו שכא, 59-60]
האם מותר לפורר לחם בשבת?
איסור מלאכת 'הטוחן' בשבת, הוא רק בדבר שהוא מקשה אחת מטבעו ולא התחבר בידי אדם, אבל דבר שהתחבר בידי אדם, או שמטבעו היה גוש אחד ונטחן וחזר ונעשה גוש אחד בידי אדם – אין בו איסור טחינה. ולכן, לדוגמה – מותר לפורר לחם או מצה, כיון שהחיטה נטחנה לקמח וחלקיה שבו ונעשו מקשה אחת על ידי הלישה והאפייה. אולם, אף טחינה כזו אסורה בכלי המיוחד לכך; ויש אומרים שאף טחינה זו לא הותרה אלא בסמוך לסעודה (ראה לעיל). ויש אומרים שכלל זה אמוּר רק בדברי מאכל, אבל בדברים שאינם מאכל, כגון עץ ומתכת, יש איסור טחינה אף בדבר שנעשה מקשה אחת בידי אדם.
[שו"ע שכא, יב, משנ"ב מ, וביה"ל ד"ה לפרר; ביאורים ומוספים דרשו, 54-55; וראה ארחות שבת ה, הע' לה]