יום שלישי כ"ו בכסלו תשע"ט
האם מותר לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת לצורך מצוה?
אמירה לגוי לעשות מלאכה בשבת אסורה מדרבנן. כיֶתר איסורי שבת מדרבנן, מכונֶה איסור זה בשם 'שבוּת', ואמירה לגוי לעשות איסור דרבנן מכונָה 'שבוּת דשבוּת'.
אמירה זו התירו חכמים במקרים שונים, וביניהם – התירו זאת לצורך מצוה. ויש מהראשונים שסובר שלצורך מצוה מותרת אמירה לגוי אף במלאכה דאורייתא, אך אין להקל כדעה זו.
[משנ"ב שלח, ח-ט]
גוי בא לנגן בשבת שבע ברכות – האם לאפשר לו זאת?
אסור לבקש מגוי לנגן בשבת וביום טוב, ואף לצורך שמחה של מצוה, כגון בסעודת שבע ברכות, סעודת ברית מילה, או בהקפות שבשמחת תורה. ואם הגוי בא מעצמו לנגן, אין איסור בדבר.
ואם כי בעבר נהגו להקל ולומר לגוי לנגן, או אף לתקן את כלי הנגינה לצורך זה, ובפרט בחופה שנערכה בליל שבת – כבר פשט המנהג בכל ישראל לאסור זאת.
[שו"ע שלח, ב, ומשנ"ב ח-יב; ביאורים ומוספים דרשו, 13]
מדוע אסרו גדולי האחרונים לנגן בבית הכנסת בשעת התפילה?
לפני כמאתיים שנה היו מרשיעי ברית שהנהיגו לנגן בבתי הכנסת בכלֵי שיר בשעת התפילה, וגדולי האחרונים האריכו בתשובותיהם לאסור את הדבר.
ובין שאר דבריהם כתבו – שהנגינה מסיחה את הדעת מהכוונה בתפילה, וכן יש איסור בדבר משום הגזירה שלא לנגן בכלי שיר לאחר החורבן; וכל שכן בכלים שהגויים משתמשים בהם לשורר בבתי תיפלתם, שבוודאי אסור לנגן בהם.
[משנ"ב שלח, י; בהרחבה ע"פ המקור]