האם מותר לומר לגוי לכבות מזגן שהופעל בבית הכנסת בחורף?

הדף היומי בהלכה כ"ג בכסלו - סימן רע"ו- סעיף ג'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מדוע מותר ליהודי להנות מנר שהדליק הגוי לצורך 'הדחת כלים'?

באיזה אופן מותר ליהודי לצוות על הגוי שיעשה לו מלאכה בשבת? ואם הגוי הלך עם יהודי במקום חשוך, מותר ליהודי להנות מנר שהדליק הגוי בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ו סעיף ג' –  במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

למדנו בסעיפים הקודמים, שגוי שעשה מלאכה עבור ישראל בשבת, אסור ליהודי להנות מאותה מלאכה, כיוון שחז"ל חששו שאם יהיה מותר להנות מאותה מלאכה, היהודי יבקש במפורש מהגוי שיעשה עבורו מלאכה בשבת, ויעבור על איסור אמירה לעכו"ם, אבל גוי שעשה מלאכה עבור עצמו אין איסור להנות מאותה מלאכה.

יהודי שיש לו עבד או שפחה שהם גויים, והוא רוצה ללכת למקום חשוך, ומבקש מהם שיתלוו אליו והם מדליקים את הנר כדי שיראו איך ללכת, האם זה מוגדר כהדלקה לצורך הגוי, או כהדלקה לצורך היהודי? מבואר בסעיף ג', שזה הדלקה לצורך היהודי כיוון שהליכת הגוי לאותו מקום הוא לצורך היהודי, והנר אסור בהנאה, במשנה ברורה מוסיף, שזה הכל כאשר היהודי הולך יחד עם הגוי, אבל אם היהודי ביקש מהגוי שילך למרתף או למקום אחר חשוך, והיהודי לא הולך איתו יחד, אז כאשר הגוי מדליק את הנר הוא עושה זאת לצורך עצמו כדי שיראה איך הולכים, וזה מוגדר כנר שהודלק בהיתר לצורך הגוי, ומותר ליהודי להנות מהאור של אותו נר, לדוגמא, שפחה שמדיחה את הכלים ומדליקה נר לצורך עצמה כדי שתוכל להדיח את הכלים בצורה טובה ביותר, מותר ליהודי להנות מהנר כיוון שהדליקה לצורך עצמה.

ברמ"א כתוב שמותר לאדם לצוות לגוי לעשות מלאכה מסוימת, אם יש אפשרות שהגוי יעשה אותה בהיתר ואז גם אם הגוי יעשה אותה באיסור מותר להנות מאותה מלאכה, ומותר אפילו לבקש ממנו במפורש שיעשה את המלאכה, כיוון שיש אפשרות שיעשה אותה בהיתר, לדוגמא, מותר לישראל לומר לגוי שיטלטל לו נר דולק ממקום למקום, ואע"פ שלישראל אסור לטלטל מוקצה, בכ"א מכיוון שגם יש ליהודי אפשרות לטלטל את זה בהיתר, כגון אחורי ידיו דהיינו בשינוי, ממילא זה לא נקרא הנאה ממלאכת עכו"ם, ואז גם אם הגוי לא מטלטל בצורה כזאת אלא מטלטל להדיא ביד, אבל מכיוון שיכול לטלטל את זה בצורת היתר, אז גם אם הוא מטלטל את זה בצורת איסור הוא עושה את זה לצורך עצמו, כי מבחינת האמירה של הישראל לגוי, הגוי יכול לבצע את אותה פעולה בהיתר, ומה שהגוי עושה אותה באיסור, זה חשבון שלו, ואין בזה איסור.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים