האם מותר להתפלל עם בגדים המלוכלכים בצואה?

י"ט כסליו- סימן ע"ו סעיף ד'- סעיף ו'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לקרוא קריאת שמע בשעה שצואה על בשרו ?

מה הדין לעניין קריאת שמע כאשר שכבת זרע על גופו?וכיצד על האדם לנהוג כלפי צואה בפי הטבעת?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ע"ו סעיף ד' – סעיף ו']  

קריאת שמע בשעה שצואה על בשרו

מביא השולחן ערוך מחלוקת, האם מותר לאדם לקרוא קריאת שמע, באופן שיש לו צואה על גבי בשרו ואין לה ריח רע והיא מכוסה בבגד, ומבאר המשנה ברורה, שהשיטה המתירה סוברת, שנאמר, 'כל הנשמה תהלל ק-ה', דהיינו, הפה והחוטם שבהם עוברת הנשימה, ובהם תלוי ההילול להקב"ה, אבל שאר האברים שבגוף, בהם לא תלוי ההילול להקב"ה, ולכן, אין חיסרון אם יש עליהם צואה כאשר היא מכוסה ואין בה ריח רע, אבל השיטה המחמירה סוברת, שנאמר, 'כל עצמותי תאמרנה', ההילול להקב"ה לא תלוי רק בפה ובחוטם, אלא בכל האברים שבגוף, ולכן צריך שכל האברים יהיו נקיים, שלא יהיה בהם צואה אפילו כאשר היא מכוסה בבגד ואין בה ריח רע, ואומר המשנה ברורה, שלפי השיטה הזאת, גם כאשר אחד מאבריו עומד במרחק של ד' אמות ממקום שיש בו צואה, הדין הוא, שאסור לקרוא קריאת שמע או להזכיר דבר שבקדושה, והעיקר להלכה כהדעה המחמירה, שכל האברים כולם צריך שיהיו ראויים להלל את הקב"ה, וממילא, אם יש באבר אחד צואה, אף על פי שזה מכוסה בבגד, אסור לקרוא קריאת שמע באופן כזה, אבל בשעת הדחק, אפשר להקל כהדעה הראשונה.

קריאת שמע בשעה ששכבת זרע עליו

מוסיף הרמ"א, שכבת זרע דינה כמו צואה, וגם בזה ראוי להחמיר כהדעה המחמירה, שאף על פי שהיא מכוסה, בכל זאת הדין הוא, שאסור לקרוא קריאת שמע או להזכיר דבר שבקדושה מול שכבת זרע, ובכל זאת מביא המשנה ברורה, שיש דבר שבו שכבת זרע, חמור יותר מצואה, כי לגבי צואה, גם לדעה המחמירה שצואה על גבי בשרו אף על פי שהיא מכוסה בבגד ואין ממנה ריח רע בכל זאת אסור להזכיר דבר שבקדושה, זה הכל כאשר הצואה מונחת על בשרו, אבל אם הצואה מונחת על גבי בגדו, ואותו בגד מכוסה בבגד נוסף, בזה לכולי עלמא מותר לקרוא קריאת שמע ולהזכיר דבר שבקדושה, ובכל זאת, ראוי שבגדיו יהיו נקיים כאשר מתפלל לפני הקב"ה, אבל לגבי שכבת זרע, צריך יותר להקפיד, שלא יהיה קשור לשום טומאה אפילו על גבי בגדו, וכל שכן כאשר מדובר בשכבת זרע שבאה לו מחמת שראה קרי, שאז ודאי שראוי בשעת התפילה להתנתק ממנה, שלא תהיה אפילו על בגדו.

קריאת שמע כשצואה בפי הטבעת

צואה בפי הטבעת, אם אינה נראית אפילו כאשר הוא יושב, אין בה שום בעיה, משום שלא ניתנה תורה למלאכי השרת, אבל אם הצואה נראית כאשר הוא יושב, אסור לקרוא כנגדו קריאת שמע, ואפילו שהיא מכוסה ואין ממנה ריח רע, והטעם שזה חמור יותר מצואה שעל בגדו, הוא משום שזו צואה במקומה, ולכן אסור לקרוא אז קריאת שמע, ויש לאדם להתעורר ולראות תמיד, שיהיה  נקי פי הטבעת שלו, ולרוחצו במים או ברוק, כדי שלא יישאר שם אפילו משהו מצואה.

כיסוי צואה ברוק עבה

אדם שהיה לפניו מעט צואה, יכול לכסות אותה ברוק עבה, והדבר מהווה כיסוי לאותה צואה, ויכול לקרוא קריאת שמע.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן