האם מותר להשתמש בבריח הנכנס לנקב שברצפה?

הדף היומי בהלכה י"ז סיון- סימן שי"ג מאמצע סעיף א' הגה "ומיקרי ע"י כך"- סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



באיזה אופן מותר בשבת לנעול דלת ע"י נגר שתוחב בקרקע?

מה החילוק לדינא בין פקק או לוח לסתימת החלון לבין קנה הנועל את הדלת? ומתי מספיק חבל דק כדי להתיר שימוש ב'נגר' בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ג סעיף א' (בחלקו השני) – סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

פקק או לוח שסותמים בהם את החלון, או 'קנה' שנועלים איתו את הדלת, לכאורה, כאשר אדם משתמש בזה, יש בזה בעיה של מוסיף על הבניין, דהיינו שמחבר דבר אל הבניין, א"כ כפי שלמדנו (בשיעור הקודם בתחילת הסעיף) לגבי פקק או לוח שסותמים בהם את החלון, מספיק מה שהוא חשב שהם ישמשו לו לסתימת החלון בכדי שיהיה מותר בשבת לסתום בהם את החלון, ולא יהיה בעיה של מוסיף על הבניין, שמכיוון שהוא ייחד אותם לכך, הם נחשבים כמו כלי ואינם בטלים לבניין, ואין בזה חשש של מוסיף על הבניין, ולעניין קנה שנועל בו את הדלת, זה חמור יותר כיוון שתוחבים אותו בכותל בקרקע, לכן לא מספיק מה שהוא חשב עליו לנעול את הדלת מבעו"י, אלא צריך תיקון בגופו של הקנה.

'נגר', דהיינו, יתד שתוחבים אותו בתוך האסקופה שעל מפתן הדלת, שזה חמור יותר מפקק החלון ויותר מקנה שנועלים בו את הדלת, בזה לא מספיק שהוא חושב עליו מבעו"י, ולא מספיק שהוא עשה תיקון בגופו, אלא צריך שהוא יהיה קשור אל הדלת, אלא שכאן יש הבדל, אם יש בראשו גלוסטרא, הדין הוא, שאפילו אם הוא קשור בחבל דק שא"א להגביה את הנגר על ידו כי החבל ייפסק, בכ"ז כיוון שיש בראשו של הנגר גלוסטרא, הוא לא בטל אל הבית, ומספיק שהוא קשור בחבל דק בכדי שיהיה מותר לטלטל אותו בשבת, אבל אם אין בראשו גלוסטרא, צריך שהוא יהיה קשור בקשירה יותר אמיצה, באופן שהחוט לא יקרע כאשר נוטלים את הגלוסטרא עם החבל, ורק כאשר הוא קשור בבריח הדלת אז צריך שהוא יהיה חבל חזק, אבל אם הוא קשור בדלת עצמה, אז אפילו שהחבל לא כ"כ חזק, הדין הוא שמותר לתחוב אותו באסקופה של הדלת.

'נגר' שתוחבים אותו באסקופה, והאסקופה נפחתה, כך שכאשר הוא תוחב את הנגר בתוך האסקופה הוא מגיע לקרקע ממש ותוחב את הנגר בנקב שנוצר בקרקע, זה חמור הרבה יותר וזה כמו מוסיף על הבניין, ואסור לנעול בו בשבת, והמ"ב מקל בשני דברים. א. אם יש לנגר 'בית יד' אז הוא כמו כלי, ואז גם אם הוא נתחב בתוך הקרקע אין בזה בעיה של מוסיף על הבניין, והמ"ב מביא שיש מי שחולק, ואומר המ"ב שבית יד שגם עשו נקב מיוחד, זה ודאי שגם הוא מודה שמותר לנעול בו בשבת. ב. כאשר הוא התקין נקב מיוחד לתחוב בו את הנגר, אין בזה בעיה, וכמו פעם שלא היה מנעול, והיו סוגרים את הבתים באופן שעשו נקב בקרקע ותוחבים את הנגר, או שהיו עושים שני נקבים בכותל בשני צידי הדלת, והיו תוחבים קנה וזה היה מגן על הדלת שלא תפתח, וכיוון שהיו עושים נקב מיוחד כדי לנעול, אין בזה בעיה של מוסיף על הבניין, כי הנקב עשוי לכך.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים