היום נלמד: ריח של עבודה זרה
יום רביעי י"ד באייר תשע"ז
האם אסור מדאורייתא להריח קטורת של עבודה זרה?
בדף היומי בהלכה, אנו למֵדים היום בדרך אגב שתיִם מהלכות עבודה זרה: א. אסור להריח ריח של בשמים המוקטרים לעבודה זרה. יש אומרים שאיסור זה כלול באיסור דאורייתא של "ולא ידבק בידך מאומה מן החרם", המתייחס לעבודה זרה. ויש אומרים שהאיסור דרבנן. ב. עבודה זרה, אינה 'בטֵלה' ברוב; אך יש אומרים שריחהּ בטל ברוב. [שו"ע ה, משנ"ב יח, וביה"ל ד"ה ואם, וד"ה נתערב]
האם מותר להריח קטורת סְתָמִית של עובד עבודה זרה?
גויים עובדי עבודה זרה המסבים יחד לאכילה ושתיה, ומקטירים בשׂמים – אסור להריחם, כיון שמן הסתם כוונתם לשֵׁם עבודה זרה. ויש אומרים שכל קטורת של גוי עובד עבודה זרה אסורה בהרחה, מהטעם האמור, אלא אם כן מעשיו מוכיחים שכוונתו לצורכו, וכגון שהוא מוכר בשמים. ולכתחילה יש להחמיר. [שו"ע ו, ומשנ"ב כ-כא; ביאורים ומוספים דרשו, 14]
מדוע מברכים על כל תערובת בשׂמים "בורא מיני בשמים"?
המריח תערובת של כמה בשׂמים שברכותיהם שונות, מברך 'מיני בשמים'. ואף אם רוב התערובת הוא מעצי בשמים, או עשבי בשמים, אין מברכים 'עצי בשמים' או 'עשבי בשמים', משום שהחלק האחר של התערובת אינו 'בָּטל' ברוב, כיון שבפועל מריחים גם אותו, ולפיכך מברכים 'מיני בשמים', שהיא ברכה הפוטרת בדיעבד את כל סוגי הבשמים. [ביה"ל ד"ה נתערב]