שאלה: האם מותר להלביש נעליים לתינוק בן שנה ביום כפור – שהרי אינו מחוייב במצוות ואינו מבין במעלת יום כפור ולא הגיע לחינוך. או שמא אסור, כשם שאסור להאכיל מאכלות אסורות לתינוק בידים אפילו לתינוק בן יומו. ואם אסור, האם צריך גם להסירם ממנו?
תשובה: בגמרא ביומא עח: כתוב בשם ברייתא שתינוקות מותרים בכל עינויי יום כפור חוץ מנעילת הסנדל, ומפרשת הגמרא שבסנדל יש מראית עין שיאמרו שגדול הלביש לו ביום כפור, כי הקטן אינו יודע לנעול נעליים לבד. ומסקנת הגמרא שהטעם שהתירו רחיצה ולא נעליים, כי רחיצה מועילה לגידול התינוק ונעליים אינם מועילות לגידולו ויש בהם איסור לא תאכילום.
ויש לדון אם למסקנא יש גזירה בלבש מעצמו שמא יאמרו שגדול הלביש לו. ובשו"ע הרב ובמשנ"ב (סי' תרט"ז) כתבו שאסור להלביש לקטן נעליים, אבל אם לבש מעצמו אין חיוב להוריד לו רק מגיל חינוך כפי הדין של שאר מצוות בסי' שמ"ג. אכן מו"ר הגרמ"ש קליין שליט"א בספרו שאלת משה שערי תורת הקטן (שיעור כ"ד) כתב, שדעת הרמב"ם וראב"ן וראבי"ה וסמ"ק היא כפשטות הגמרא שגם אם לבש מעצמו צריך להוריד לו, ובפרט שיש בזמננו נעלים שאינם מעור ואין צער לקטן במניעת נעליים – אין להתיר, וצריך להוריד לו את הנעליים.