דינים שונים בקשר לערב שבת
* נחלקו הפוסקים אם מותר להקפיא מים בשבת; ולכל הדעות מותר להניח מים במקפיא בסמוך לשבת, אף שיקפאו במהלך השבת.
* יש שהתירו לערב תרופה במאכל בערב שבת, באופן שלא תהא ניכרת בפני עצמה, ולאכול את המאכל בשבת. ויש שכתב שאין היתר זה אלא בתרופות שהדרך לערבן בתוך מאכל לפני אכילתן.
* חכמינו ז"ל גזרו שלא לשתות מיץ שיצא מפירות מסוימים בשבת עצמהּ, אף אם נסחט מאליו. אך אם ריסקם וכתשם בערב שבת – מותר לשתות את המיץ היוצא מהם מאליו.
* לדעת הרמ"א, מלאכה הגורמת לרעש העשוי להביא לידי זלזול בכבוד השבת, או לעורר חשד כי הותחלה בשבת – לכתחילה אסור להתחיל בהּ אף בערב שבת כאשר נמשכת בשבת.
* מצוה לוודא בערב שבת סמוך לשקיעה שאין בכיסי הבגדים וכדומה כל חפץ שעלולים לעבור עליו באיסור 'הוצאה', אפילו דרבנן, או באיסור 'מוקצה'.
איסור 'שהייה'
* חכמינו ז"ל אסרו להשהות בשבת ישירות על האש סיר ובו תבשיל, מחשש שאם יראה בשבת שהתבשיל אינו מתבשל כראוי, עלול הוא לעשות מלאכה כדי להאיץ את הבישול.
* לדעת השולחן ערוך, איסור 'שהייה' אמוּר אף בתבשיל שהתבשל לגמרי, אלא אם כן תוספת הבישול אינה רצויה לבעלי התבשיל.
* איסור 'שהייה' הנ"ל לא נאמר ביחס לבשר חי שלא יתבשל עד לסעודת הלילה. ויש אומרים שבזמננו – שהבישול מהיר יותר – היתר זה אינו קיים בנוגע לבשר עוף; ונחלקו בנוגע לבשר בהמה.
* איסור 'שהייה' הוא בשל החשש שיעשו מלאכה בָּאֵש להאצת הבישול, והתירוהו כאשר נעשות פעולות שיש בהן היסח הדעת מהאש. בימינו, בכירי גז, איסור ה'שהייה' הוא בשל החשש להגדלת הלהבה כדי להאיץ את הבישול, ומותר להשהות תבשיל על הכיריים כאשר מכסים את הלהבה; ונחלקו הפוסקים האם נדרש גם לכסות, לנעול או להסיר, את כפתורי ההצתה.
* פלטה חשמלית – נחלקו הפוסקים אם יש בה איסור 'שהייה'; ויש אומרים שאם מכסה את הפלטה בנייר כסף, (ויש אומרים – דווקא עבה), שאין רגילות לכסותה בו – אין בה איסור שהייה לכל הדעות.
הלכות שונות
* גוי שעשה מדעת עצמו בשבת פעולה שיש בה איסור מלאכה, עבור ישראל – אם ניכר שהגוי עשאהּ בשבת במטרה שהישראל יוכל ליהנות ממנה בשבת – אסור ליהנות ממנה בשבת. ואם ניתן ליהנות את אותה הנאה גם ללא מלאכת הגוי, וכגון שהדליק אור בחדר מואר – מותר ליהנות מהמלאכה.
* יש שכתב שחז"ל אסרו משום עובדין דחול באחד מהאופנים הבאים: א. מעשה שיש לחשוש שיגרור אחריו עשיית מלאכה האסורה בשבת; ב. מעשה הכרוך בטרחה יתֵרה; ג. פעולה הדומה לאחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת.
* יש מהפוסקים שכתב כי לכתחילה אין לצאת בשבת לרשות הרבים עם שיירי מאכל בין השיניים. ויש שמתיר, למעֵט אם מדובר בשיירי מאכל שהדרך להקפיד ולהוציאם מהפה.