האם מותר להניח חומשים בארון הקודש

י"ד אב- סימן קנ"ד אמצע סעיף ו' 'ופרוכת'- סעיף ח'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להניח חומשים בארון הקודש?
האם מותר להגן עם ספר קודש על פניו שלא יראהו חבירו?
האם מותר לתפוס סטנדר ע"י ספר פתוח?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ד סוף סעיף ו'

– דיני תשמיש קדושה ונרות בית הכנסת –

דבר שאינו תשמיש ואינו תשמיש דתשמיש מה דינו? הנחת חומשים בארון קודש הנחת נביאים בקלף בארון קודש באיזה אופן מותר לכתחילה? האם מותר להגן עם הספר על פניו שלא יראהו חבירו? האם מותר לתפוס סטנדר ע"י ספר פתוח? הנחת מרפקיו על הספר דפים ריקים בתוך הספר האם מועיל תנאי להשתמש בארון קודש לדברי חול? |

למדנו שיש תשמישי קדושה, ויש תשמיש דתשמיש, והחילוק הוא, דתשמיש קדושה צריך לנהוג בו כבוד ואסור להשתמש בו לדברי חול, ותשמיש דתשמיש, שנוגע בדבר אחר שמשמש את הקדושה עצמה, אין בו שום קדושה, ומותר להשתמש בו תשמיש חול וכשמתבלה מותר לזורקו לאשפה.

ברמ"א יש גדר אמצעי, דבר שאינו תשמיש קדושה אבל גם אינו תשמיש דתשמיש, כגון, פרוכת שלפני ארון הקודש שאינה תשמיש קדושה, ובכל זאת יש בה קדושה כדין תשמישי בית הכנסת, וכן אותם כלונסאות שבהם מעמידים את הפרוכת, לכאו' הם לא תשמישי קדושה, [תשמישי קדושה זה המעיל של הס"ת וכריכת הספרים, וארון ספרים, ועטיפת ספרים אינה תשמיש קדושה אלא תשמיש דתשמיש אא"כ זה לנוי] בכ"ז הדין הוא, שאסור להשתמש בהם לחול, כי הם אחד מחפצי בית הכנסת, ואסור להשתמש בהם כאצבע לס"ת, כי אצבע של ס"ת זה תשמיש חול.

המ"ב מביא כמה דברים חשובים:

ההיכל של ארון הקודש אסור להניח בו חומשים כי הוא תשמיש קדושה, ואסור להשתמש בו קדושה פחותה מס"ת, ונביאים שהם בקלף לכאו' אסור להניחם בתוך ארון הקודש, ומובא בהערה [מ"ב דרשו] שיש קהילות שנוהגים בזה היתר כי לב ב"ד מתנה עליהם, ולקמן [סעיף ח'] מבואר שאמנם כל הדברים שיש בהם קדושה שאסור להשתמש בהם דברים של חול, זה רק כשלא התנו אבל אם התנו מותר, ובדברים כאלו שבדרך כלל רגילים להשתמש לחול, א"צ תנאי, כי לב ב"ד מתנה עליהם, וכן ארונות ספרים שבבית שהם תשמישי קדושה, אבל כיון שהרגילות היא להניח בהם דברים אחרים, לא מייחדים אותם רק לספרי קודש.

אסור להשתמש בספר קודש לתשמיש חול, כגון לכסות בו חלון מפני השמש או כדי שלא יראהו חבירו, אבל אדם שרוצה להגביה הספר שלומד בו ע"י ספר אחר מותר כיון שזה לצורך לימוד.

מובא בהערה [מ"ב דרשו] נידון האם מותר להשאיר ספר פתוח ע"ג סטנדר כדי שישמש לסימן שהסטנדר תפוס, דלכאו' אסור אא"כ רוצה ללמוד בספר שאז פתיחתו היא הכנה ללימוד, וכן להניח מרפקיו על הספר בשעה שלומד, יש מתירים לצורך הלימוד.

אסור להניח דפים של חול בתוך ספר קודש, וגם דפים שעתיד לכתוב בהם דברי תורה, כל עוד שלא כתב, הם דפים של חול ואסור.

 

סעיף ז'

בימה שעומד עליה מי שמחזיק ס"ת אין עליה קדושה אלא היא אחד מחפצי בהכנ"ס.

 

סעיף ח'

אם עשו תנאי בארון קודש שיוכלו להשתמש בו דברי חול, מותר, ואומר הרמ"א, שנהגו להנות בכמה הנאות מדברי קדושה, כגון מטפחות של ספרים, שולחן בהכנ"ס, מעילים של ס"ת, והטעם, דכיון שנהגו כן, וא"א להזהר שלא להשתמש בהם לדברי חול, לב ב"ד מתנה עליהם מעיקרא שלא יבואו בהם לידי תקלה, אם כי המ"ב אומר, שזה רק במה שמבורר באופן מוחלט שהמנהג להקל, אבל אדם לא יכול להחליט על כל דבר כך.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. גיא הגב

    שלום לכבוד הרב,
    אם הבנתי נכון, גם תיבת נדרים או תיבה עם כסף גם אסור להניח בתוך ארון הקודש, נכון?

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן