יום חמישי י"ט באלול תשע"ח
השינוי המתיר הכנת 'בלילה רכה' בשבת
כפי שלמדנו, הכנת 'בלילה עבה' אסורה בשבת מדאורייתא, והכנת 'בלילה רכה' – מדרבנן. והתירו חכמינו ז"ל להכין בלילה רכה על ידי עשיית שינוי בסדר הערבוב של הנוזל במוצק, דהיינו: אם בדרך כלל שופכים את הנוזל לתוך המוצק, יש לשפוך המוצק לתוך הנוזל; ואם בדרך כלל שופכים את המוצק לתוך הנוזל, יש לשפוך הנוזל לתוך המוצק. וראה להלן.
ואם אין סדר קבוע לערבוב המוצק והנוזל – נחלקו הפוסקים: יש אומרים שישפוך את הנוזל לתוך המוצק, ויש אומרים שלא ניתן להכין בלילה זו בשבת, אך בשעת הצורך ניתן להקל ולהכינהּ עם עשיית שינוי ב'גיבול', כדלהלן.
[שו"ע שכא, יד ו־טז, משנ"ב נז ו־סו; ביאורים ומוספים דרשו, 90-92]
כמה שינויים נדרשים להכנת 'בלילה רכה' בשבת?
כאמוּר, הכנת 'בלילה רכה' מותרת בשבת על ידי שינוי בסדר הערבוב של המוצק והנוזל. ונחלקו הפוסקים: יש אומרים שמלבד שינוי זה, ראוי לעשות שינוי גם ב'גיבול', דהיינו בבחישת החומר וערבולו. ויש אומרים שאין צורך בשינוי נוסף.
השינוי האמוּר, אפשרי בכמה צורות: בחישה ביד או באצבע (ללא כפפה וכדומה); נענוע הכלי בחוזקה; או בחישה בהולכת הכף 'שתי וערב', ללא סיבוב הכף כדרך הבוחשים; ובתנאי שאכן מדובר בשינוי מצורת בחישתם הרגילה של מוצק ונוזל זה. ויש שכתבו שגם בחישה באמצעות סכין נחשבת לשינוי כאשר אין רגילים לבחוש כך.
[שו"ע שכא, טז, ומשנ"ב נז ו־סו; ביאורים ומוספים דרשו, 82, 92 ו־105; וראה עוד שם; וראה שו"ע שם, יד, משנ"ב נד, ושעה"צ סג]
האם מותר להכין 'טחינה' בשבת?
הכנת 'טחינה' בשבת על ידי הוספת מים לחומר הגולמי: יש אומרים שכיון שהוספת המים אינה מחברת חלקי מוצק זה לזה, אלא אדרבה מדללת את החומר הגולמי – מותר להכינה בשבת כרגיל, אך אם מערב בה שום וכדומה, צריך לעשות שינוי בסדר ערבוב הנוזל והמוצק, וכן בצורת הבחישה, (כדין הכנת 'בלילה רכה', ראה לעיל).
ויש אומרים שצריך לעשות שינוי בצורת הבחישה, וכגון לבחוש באצבע במקום בכף. ויש אומרים שיש להמנע מהכנת טחינה בשבת; ואף כשמוסיף לטחינה מוכנה מיץ לימון ותבלינים – יש להמנע מבחישה בכוח כדרך הלישה בימות החול.
[ביאורים ומוספים דרשו שכא, 102; (וביה"ל שם טו, ד"ה יכול)]