יום רביעי י"ח באלול תשע"ח
האם מותר להכין בשבת בלילה נוזלית לחלוטין?
באיסור מלאכת לישה, יש הבדל בין סוגי הבלילות: 'בלילה עבה', ו'בלילה רכה'. איסור הלישה מדאורייתא, הוא בבלילה עבה, שהיא עיסה הנעשית כגוש מוצק שלא ניתן לערותו מכלי לכלי כנוזל, כגון בצק. וחכמינו ז"ל הוסיפו ואסרו לישת בלילה רכה, שהיא עיסה דלילה יותר, אשר ניתן לערותה מכלי לכלי.
והכנת בלילה נוזלית לחלוטין, מותרת; ולכן מותר, לדוגמה, לערב אבקה נמֵסה בנוזל, כיון שהכל הופך לנוזל; אך יש לערב את הנוזל עם המוצק בבת אחת, כדי למנוע שלב שבו תהיה הבלילה סמיכה במידה כזו שתֵּחשב כבלילה רכה או עבה.
[משנ"ב שכא, נד ו־נז; ביאורים ומוספים דרשו, 86 ו־90]
האם מותר להכין בשבת 'פירֶה אינסטנט'?
כפי שלמדנו, במלאכת לישה ישנם שני שלבים: 'נתינת מים', ו'גיבול'; ונחלקו הפוסקים אם נתינת המים אסורה מדאורייתא, משום שמיד עם הערבוב הראשוני מתבצעת כבר לישה מסוימת, או רק מדרבנן, מחשש שמא יבואו לידי גיבול.
אולם, במוצק שמיד עם ערבוב הנוזל בו הוא הופך לעיסה, וכגון אבקת 'פירֶה אינסטנט', 'ג'לי בָּזָק' – אסורה נתינת המים מדאורייתא לכל הדעות.
ומאידך, נוזל שאינו מתערבב במוצק אלא על ידי בחישה, וכגון דבש סמיך מאוד – לכל הדעות אין בערבובו במוצק איסור לישה דאורייתא, כיון שלא מתבצעת בכך אפילו לישה חלקית.
[ביאורים ומוספים דרשו שכא, 76]
האם יש איסור לישה בערבוב תבשיל עם רוטב?
תבשיל שיש בו רוטב – מותר לבחוש בו ולערבבו היטב עם הרוטב למרות שנוצרת ממנו עיסה, כיון שאין זה נדון כלישה.
וטעם הדבר: אם משום שאין זה אלא 'תיקון אוכל' בעלמא, ולא מלאכת לישה, אם משום שבדבר מבושל, כיון שלישתו נוחה אין עליו שם מלאכת לישה, ואם משום שבדבר מבושל אין הנוזל מוסיף דיבוק לחלקי המוצק, אלא אדרבה מרככם וגורם לפיזורם. ומותר אף להוסיף מים וכדומה לתבשיל ולערבבם בו.
וכן חמאת בוטנים שגוף הבוטנים שבה שקע למטה והשמן צף למעלה – מותר לערבב את הכל יחד, ואין בזה איסור לישה.
[ביה"ל שכא, יד, ד"ה שמא; ביאורים ומוספים דרשו, 88 ו־101]