האם מותר להטביל כלי חדש ביום טוב ?

י"ז אלול תש"פ - סימן תק"ט - סעיף ו'- סימן תק"י- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

עשיית פתח חדש בחבית לצורך הוצאת המשקההוצאת פתילה ישנה מהנר לצורך הכנסת פתילה חדשה הוצאת שעווה או דיסקית מתוך נרונית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [חלק ה' סימן תק"ט סעיף ו'  – סימן תק"י סעיף א']

אסור לעשות פתח חדש בחבית ביום טוב כדי להוציא ממנה את המשקה, ואפילו שזה לצורך שתייה, משום שיש בזה איסור של 'בונה' ומכה בפטיש, ואפילו שעושה זאת לצורך אוכל נפש, אסור, מכיוון שהיה יכול לנקב את הפתח הזה בערב יום טוב, אבל אם לא היה יכול לנקב את הפתח מערב יום טוב, מותר לו לנקב אותו ביום טוב עצמו, ולא מורים היתר זה לרבים, כדי שלא יבואו לעשות את זה ביום טוב גם כאשר הייתה אפשרות לעשות את זה מערב יום טוב.

אסור להטביל כלי חדש ביום טוב וכפי שאסור גם בשבת, וטעם האיסור בזה הוא, מכיוון שאסור להשתמש בכלי ללא טבילה, וכאשר הוא טובל את הכלי, זה נראה כמו תיקון לכלי, אבל אם לא היה באפשרותו להטביל את הכלי בערב יום טוב, מותר לו להטביל אותו ביום טוב עצמו, מכיוון שזה מכשירי אוכל נפש שאי אפשר לעשותם מערב יום טוב, שהדין הוא שמותר לעשותם ביום טוב עצמו, אבל לא מורים היתר זה לאחרים, וכלי זכוכית שחיוב הטבילה בו הוא רק מדרבנן, מותר להורות היתר גם לאחרים לטבול אותו לצורך היום כשלא היה באפשרותו לטבול אותו מערב יום טוב, וכן מותר לשפשף את הכלים ולהדיח את הכוסות ביום טוב.

מותר לטלטל מוקצה לצורך אוכל נפש ושמחת יום טוב, ולכן, מותר לטלטל אפר מהתנור כדי שיהיה לו מקום לאפות במקום של האפר, וכן מותר לטלטל את האבנים המונחות על הפירות כדי שיוכלו לאכול את הפירות, ומובא בשם רבי עקיבא איגר, שמותר להוציא פתילה ישנה מהנר כדי להכניס במקומה פתילה חדשה לנר, משום שזה נחשב טלטול מוקצה לצורך אוכל נפש כדי שיהיה לו אור (ובזמננו שיש תאורה של חשמל ואור הנר אינו נצרך בשביל הסעודה, צריך עיון האם הוצאת הפתילה נחשבת לצורך אוכל נפש) טעם נוסף יש בזה להקל, משום שזה נחשב לכבוד יום טוב, ואף על פי שזה לא ממש לצורך הסעודה.

מותר להוציא שעווה או דיסקית מתוך 'נרונית', משום שאין בהם חשיבות, וממילא הם לא נחשבים מוקצה.

מותר להפריד את החיטים מהקליפה שלהם ביום טוב, ואף על פי שבשבת יש בזה איסור 'דש', ובשבת צריך לעשות זאת בשינוי, דהיינו, לעשות זאת בראשי אצבעותיו, בכל זאת ביום טוב הדבר מותר כדרכו בלי שינוי, אבל יש מחמירים שגם ביום טוב יעשה זאת בשינוי.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן