האם מותר להחליף מעיל מספר תורה אחד לשני?

ט"ז אב- סימן קנ"ד אמצע סעיף י"א 'מומר'- סעיף י"ד
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להחליף מעיל מספר תורה אחד לשני?
פסלים ששימשו בית עבודה זרה האם מותר להשתמש בהם לבית הכנסת?
ומה דינו של חפץ שמומר תרם לבית הכנסת?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ד סעיף ט'

– דיני תשמיש קדושה ונרות בית הכנסת –

האם מותר להחליף מעיל מס"ת אחד לשני? | מנהג הלבשת כתר הס"ת על מסיים התורה | שימוש בהכנ"ס בנרות שתרם גוי לע"ז | שימוש לבהכנ"ס בבית ששימש לע"ז | ספסלים ששימשו בית ע"ז האם מותר להשתמש בהם לבהכנ"ס? | מומר שתרם חפץ לבהכנ"ס | מה הדין כשתרם מעות?

מביא השו"ע מח', האם מותר להחליף מעילים מס"ת אחד לס"ת אחר, שהדבר תלוי, אם מדובר בס"ת של ציבור, מותר להחליף מאחד לשני, כיון שהמעילים הוקדשו על דעת כל ספרי התורה שבארון הקודש, אבל אם מדובר בס"ת של אדם יחיד, שביום מן הימים החליט לתת אותו בהשאלה או במתנה לבהכנ"ס, אסור להחליף את המעיל לס"ת אחר, והשאלה היא מדוע, הרי אנחנו יודעים שדבר שבקדושה אסור להוריד אתו מקדושתו, אסור להשתמש בו לתשמיש של חול, ואסור להשתמש בו לתשמיש של קודש שקדושתו קלה יותר מן הקדושה שהוא שימש בה, אבל כאן הרי זה מס"ת אחד לשני שקדושתם שווה, ומדוע אסור להחליפם? ומבאר המ"ב, שהכלל שיש לנו "אין מורידין מקדושה חמורה לקדושה קלה", אין הכונה שיש איסור לקחת ולהשתמש דבר ששימש לקדושה חמורה להשתמש בו לקדושה קלה יותר, אלא מבואר כאן, שמותר לשנות רק אם הדבר השני קדושתו חמורה יותר, א"כ המח' כאן היא, כאשר הקדושות שוות האם מותר או אסור, מי שמיקל בס"ת של יחיד לשנות את המעיל מס"ת אחד לשני הוא סובר, שהאיסור זה רק להוריד מקדושתו, אבל כשהקדושה שווה, מותר להחליף ולשנות מס"ת אחד לשני, אבל המחמיר וסובר שבס"ת של יחיד אסור לשנות מס"ת אחד לשני, הוא סובר שמותר רק כאשר מעלים אותו לקדושה חמורה יותר, אבל כאשר מחליפים אותו לקדושה שווה בזה יש איסור.
הלכה למעשה השו"ע פוסק כהדעה המקילה, שגם ס"ת של יחיד מותר לשנות אותו ולהחליף אותו לס"ת אחר, כיון שלב ב"ד מתנה עליהם.

סעיף י'
בענין המנהג שמי שמסיים את התורה מלבישים על ראשו את הכתר של הס"ת, הדבר מותר כיון שזה נעשה לכבוד התורה, אבל אותם הנוהגים להניחו על ראשי חתנים אסור, כיון שזה תשמיש להדיוט.

סעיף י"א
נרות שגוי תרם אותם לבית ע"ז, והדליקו אותם לכבד הע"ז, ואח"כ כיבו אותם, הדין הוא, שמכיון שכיבו אותם יש כאן ביטול לע"ז, ולהדיוט מותר להשתמש בהם, אבל לבהכנ"ס אסור כי זה מאוס.
מקום ששימש לבית ע"ז, מותר להשתמש בו לבהכנ"ס, והא"ר מחמיר, והכרעת הבה"ל שמקומות כאלו שהכניסו בהם ע"ז, אע"פ שהוציאו את הע"ז, בכ"ז אסור להשתמש בהם לבהכנ"ס.
ספסלים ששימשו לבית ע"ז, מותר להשתמש בהם לבהכנ"ס, כי זה לא ע"ז, וזה לא כבוד לע"ז, אלא זה דבר טכני ששימש את הישיבה בבית ע"ז.

מומר לעכו"ם או מומר לחילול שבת או מומר לאחת ממצוות התורה להכעיס, אם תרם נרות לבהכנ"ס, לא מקבלים ממנו להשתמש בזה תשמיש קודש, ואם תרם מעות לכתיבת ס"ת מותר, ורק חפץ שתרם אסור להשתמש בזה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן