האם מותר להדליק נר יארצייט ביום טוב ?

ט' תשרי תשפ"א - סימן תקי"ד - סעיף ד'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר לחתוך ביום טוב את הפחם שבפתילות? מדוע התירו להדליק נר בבית הכנסת ביום טוב? ומה דין תיקון וסידור הפתילות ביום טוב לאחר מנחה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ה', סימן תקי"ד סעיף ד' –  סעיף ה']

חיתוך הפחם שבפתילות ביום טוב

מותר לאדם לחתוך ביום טוב את הפחם שבראש הפתילה כדי שתהיה נוחה להידלק, ואין בזה בעיה של תיקון כלי, וההיתר הוא רק כאשר הוא חותך ביד, אבל כאשר הוא חותך בכלי, יש בזה איסור של תיקון כלי, ומה שמדגיש השולחן ערוך, 'נר שכבה ורוצה להדליקו בו ביום', מבאר המשנה ברורה, שאם זה היה לצורך מחר, זה היה אסור משום הכנה.

שימוש בשאריות שמן ופתילות לצורך יום טוב שלאחר השבת

כתב הרמ"א, שאריות של שמן ופתילה, מותרים אפילו ביום טוב שלאחר השבת, או שני ימים טובים של ראש השנה, ומבאר המשנה ברורה, שהחידוש בזה הוא, שהרי פתילות שדלקו וכבו, הם יותר נוחים להדלקה, מאשר פתילות כאלו שלא דלקו לעולם, והיה מקום לומר, שעצם זה שהפתילות דלקו בשבת, זה נחשב להכנה משבת ליום טוב, וכמו שיש כאלו הסוברים כך, ולכן מחדש השולחן ערוך, שזה לא נחשב הכנה, והם מותרות.

הדלקת נר יארצייט ביום טוב

אסור להדליק ביום טוב 'נר של בטלה', דהיינו, נר שאדם לא צריך אותו, ובביאור הלכה דן, בעניין נר של יארצייט, אולי זה נחשב נר של בטלה, ואומר, שלכתחילה אדם ששכח להדליק נר של יארצייט מערב יום טוב, ידליק אותו ביום טוב במקום שאוכלים, או שידליק אותו בבית הכנסת, בכדי שהנר יוסיף שם אור, ובזה הוא יוצא לכתחילה מידי החשש של נר של בטלה, אבל בדיעבד יש להקל להדליק בכל אופן נר של יארצייט, ואפילו לא במקום שאוכלים ולא בבית הכנסת, כיוון שיש בזה משום כבוד אבותיו, וממילא זה כעין נר של מצוה.

הדלקת נרות בבית הכנסת ביום טוב

נר של בית הכנסת, אינו נחשב נר של בטלה, ומותר להדליק אותו ביום טוב, ומבאר המשנה ברורה, זה ודאי, שלהדליק בלילה נר בבית הכנסת, זה נחשב לצורך, אבל גם ביום, יש עניין להדליק נר בבית הכנסת, משום כבוד המקום, שנאמר, 'כבדו ה' באורים', ומותר להדליק את הנר אפילו ביום טוב שני לאחר מנחה שהתפילה כבר נגמרה, ואין בזה בעיה של מכין לחול, שהרי בהדלקת הנר יש מצוה לאותה שעה, ודן הביאור הלכה, באופן שאין בבית הכנסת שום אדם, האם גם אז יש עניין להדליק נר בבית הכנסת, או לא, אבל מלשון השולחן ערוך מדייק המשנה ברורה שמשמע, שאפילו אם אין שום אדם בבית הכנסת, מותר להדליק נרות שם.

מותר לאדם לתקן ולסדר את הפתילות והעששיות ביום טוב לאחר מנחה אם הוא רוצה להדליק אותו באותו יום, אבל אם זה לצורך יום טוב שני, אסור.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן