יום חמישי כ"ח באב תשע"ח
האם מותר לברור פסולת עם חלק מהתערובת?
אסור להסיר בשבת פסולת המעורבת במאכל, משום איסור 'בורר'. ונחלקו הפוסקים בנוגע להוצאת פסולת מתוך התערובת, כאשר נוטל יחד עמה מעט מהמאכל: יש מתירים, משום שאינו מפריד את הפסולת מהאוכל בפני עצמה; ויש אוסרים, משום שגם באופן זה נתקן המאכל הנותר ונברר מהפסולת שהיתה מעורבת בו.
אולם, כאשר נוטל יחד עם הפסולת כמות גדולה מהמאכל, באופן שאינו מוגדר כנטילת פסולת מן האוכל אלא כחלוקת התערובת לשני חלקים, או כשמדובר בפסולת שאינה מוגדרת כמעורבת עם כל המאכל, אלא רק בנקודת המגע שלה המאכל – מותר הדבר לכל הדעות.
[משנ"ב שיט, סא; חזו"א או"ח נג; ביאורים ומוספים דרשו, 54 ו־60]
הוצאת זבוב מכוס משקה בשבת
זבוב שנפל לכוס משקה – כתבו האחרונים שמותר להוציאו עם מעט משקה. ובהתאם לאמוּר לעיל, נחלקו הפוסקים בסיבת ההיתר: לדעת המתירים ברירת פסולת עם מעט מה'אוכל', מסיבה זו מותר להוציא את הזבוב עם מעט משקה; ולדעתם, גם אם נפלו זבובים רבים לכוס, מותר להוציאם עם מעט משקה.
אולם, לדעת האוסרים ברירת פסולת עם מעט מהאוכל – סיבת ההיתר היא משום שהזבוב אינו נחשב כמעורב בכל המשקה שבכוס, כי אם במשקה שעל גופו ובין כנפיו, ולכן מותר להוציאו עם מעט משקה זה שהוא מעורב בו; ולדעה זו, אם נפלו זבובים רבים לכוס, אסור להוציאם אף עם מעט משקה, כיון שבאופן זה הם נחשבים כמעורבים בכל המשקה שבכוס.
[משנ"ב שיט, סא; ביאורים ומוספים דרשו, 60]
בגד שאין בו לכלוך – האם מותר להשרותו במים בשבת?
כחלק מפעולות הכביסה האסורות בשבת, אסור להשרות בגד במים, או להרטיבו. לדעת רוב הראשונים, האיסור מדאורייתא בהשריית הבגד ובהרטבתו, הוא רק כשיש עליו לכלוך כלשהו, משום שהמים גורמים להסרת הלכלוך; אבל כשאינו מלוכלך – מדאורייתא מותר להשרותו ולהרטיבו, אלא שחכמינו ז"ל אסרו זאת מחשש שלאחר מכן יסחט את הבגד. ולכן, באופן שאין חשש לסחיטה – כגון שמרטיבו במעט מים בלבד – אין איסור בהשרייתו ובהרטבתו אף מדרבנן. ויש מהראשונים שסוברים שגם בגד שאינו מלוכלך, אסור מדאורייתא להשרותו במים או להרטיבו.
[משנ"ב שיט, נט-ס; וראה שעה"צ נב]
התמונה של הזבוב בכלל מוציאה את החשק לרצות לברור אותו מהכוס, אפילו בחול…