יום שני ז' בתמוז תש"פ
האם מותר לאכול מאכלי חלב ובשר בסעודה אחת?
מן הדין, מותר לאכול בסעודה אחת מאכלי חלב ולאחריהם מאכלי בשר, אך יש לנקות את הפה משאריות מאכלי החלב, ולשוטפו במים, לפני אכילת הבשר; וכן צריך לוודא כי הידים נקיות משאריות מאכלי החלב. ואסור להשתמש באותה הפת בעת אכילת מאכלי החלב והבשר.
ברם, האוכל גבינה קשה (ראה להלן), צריך לברך ברכת המזון ולהמתין שש שעות לפני אכילת הבשר, כיון שטעמה נותר בפה זמן רב. ויש שהורה כי אף לאחר אכילת מאכלי חלב אחרים יש להמתין חצי שעה לפני אכילת בשר, וכן מנהג רבים; ויש שמחמירים על פי הזוהר הקדוש שלא לאכול חלב ובשר בסעודה אחת.
[משנ"ב תצד, יד ו־טז, ושעה"צ טו; ביאורים ומוספים דרשו, 19; ב"י או"ח קעג, ג; וראה עוד שם, ובפסק"ת יב]
האם צריך להמתין שש שעות בין אכילת גבינה צהובה לאכילת בשר?
כאמור לעיל, האוכל גבינה קשה צריך להמתין שש שעות לפני אכילת בשר. וכתבו הפוסקים שהגבינה הקשה המדוברת, היא כזו שעברו עליה ששה חודשים מעת ייצורהּ. ונחלקו הפוסקים בנוגע לגבינה צהובה שבזמננו: יש אומרים שאינה נחשבת כגבינה קשה. ויש מהם שכתבו כי אם עברה עליה שנה מעת ייצורהּ, או שהיא כה קשה עד שניתן לחותכה רק באמצעות מגרדת, או שנוצרו בה נקבים מחמת יַשְׁנוּתָהּ, דינהּ כגבינה קשה.
ויש אומרים שהגבינה הצהובה נחשבת כגבינה קשה אף כשלא עברו עליה ששה חודשים, משום שבאמצעים הטכנולוגיים שבזמננו ניתן לייצר גבינות דומות לגבינה הקשה שבעבר אף ללא המתנה של ששה חודשים. ויש מהם שהורה, כי אף גבינה צהובה שנמסה, כגון ב'פיצה', דינהּ כגבינה קשה.
[ביאורים ומוספים דרשו תצד, 20]
מדוע אוכלים מאכלי חלב בחג השבועות?
מנהג ישראל כבר מימות הראשונים, לאכול בחג השבועות מאכלי חלב. והרמ"א כתב טעם לדבר, משום שביום טוב אוכלים גם בשר, ומאחר ואסור להשתמש באותה הפת למאכלי חלב ובשר, (ראה לעיל), יוכרחו להביא אל השולחן שני לחמים, האחד בשעת אכילת מאכלי החלב, והשני בעת אכילת הבשר; ויהיה בכך זכרון ל'שתי הלחם' שהקריבו לפני ה' בחג השבועות.
ויש שכתבו טעם נוסף, שבעשרת הדיברות נכללו כל תרי"ג מצוות, ואם כן, במעמד הר סיני הצטוו בני ישראל על השחיטה ועל איסורי החלב והדם, וכאשר שבו לאהליהם לאחר מעמד הר סיני, לא היה באפשרותם לאכול את מאכלי הבשר שברשותם, שהרי הבשר לא נשחט ולא הוכשר כדין, ולכן אכלו מאכלי חלב; וכזכר לכך, אנו אוכלים מאכלי חלב בחג השבועות.
[שו"ע תצג, ג, ומשנ"ב יב]