יום שלישי י"ד באב תש"פ
האם מותר לאכול בשר ללא מליחה?
אכילת דם בהמה, חיה ועוף, אסורה מדאורייתא. ואין האיסור אלא בדם שיצא ממקומו, או בדם הורידים והעורקים; אבל דם הבלוע בתוך נתחי הבשר, אשר לא נפלט החוצה, ואף לא יצא ממקומו ו'נצרר' מחמת מכה – אין איסור באכילתו.
ובישול הבשר, גורם לדם הבלוע בו לצאת ממקומו ולהֵאסר, ולכן מולחים את הבשר לפני בישולו, כיון שטבע המלח להוציא את כל הדם הבלוע בבשר.
אולם, ניתן לאכול בשר חי – והיו שנהגו כך בזמנים עברו – ללא מליחה, לאחר שהדיחוהו מהדם שעל גביו, אשר כבר יצא ממקומו ונאסר; אך כמובן יש להיזהר מאכילת הורידים והעורקים.
[ביה"ל תק, ו, ד"ה וטוב]
מה דינו של בשר שחלפו 72 שעות משחיטתו לפני שנמלח?
כאמוּר, טבע המלח להוציא את הדם מהבשר, ולכן מולחים אותו לפני הבישול. אבל בשר שחלפו שבעים ושתיים שעות משחיטתו, וטרם נמלח – הדם כבר התייבש בתוכו, ואין בכוח המליחה להוציא ממנו את הדם, ומאידך, יש בכוח הבישול להוציאו ממקומו, ולכן אסור לאוכלו כשהוא מבושל.
אולם, ניתן לאכול בשר זה לאחר צלייה, כיון שהצלייה שואבת מתוכו את הדם; ועם זאת, לדעת הרמ"א, יש להדיחו במים ולמולחו מעט לפני הצלייה. ואם בתוך שבעים ושתיים השעות הושרה הבשר במים למשך חצי שעה לפחות, מונים שבעים ושתיים שעות נוספות משעת ההשרייה ואילך, (וראה במקורות).
[משנ"ב תק, כט; ביאורים ומוספים דרשו, 24-25; שו"ע יו"ד עו, ב, וראה עוד שם, ושם סט, יג]
בשר בלתי מבושל – האם הוא 'מוקצה' בשבת?
כאמוּר, בזמנים עברו היו כאלו שנהגו לאכול בשר חי. ואמרו בגמרא, שלכן אינו נחשב ל'מוקצה' בשבת, שהרי הוא ראוי לאכילה. ונחלקו הפוסקים אם כוונת הגמרא דווקא לבשר עוף, או אף לבשר בהמה, שהוא קשה יותר, וקשה לאוכלו כשהוא חי; ולהלכה, בשעת הדחק ניתן להקל.
ברם, נחלקו הפוסקים בנוגע לזמננו, שאכילת בשר חי אינה מצויה כלל: יש אומרים שאף בשר עוף הוא מוקצה; יש אומרים שבשר בהמה הוא מוקצה, ואילו בבשר עוף ניתן להקל בשעת הצורך; ויש אומרים שאם הבשר היה קפוא בשעת הכניסת השבת, הריהו מוקצה אף לאחר שהפשיר. אך יש אומרים שגם בזמננו נחשב בשר חי – לפחות של עוף – כראוי לאכילה, ואינו מוקצה.
[ביה"ל תק, ו, ד"ה וטוב; ביאורים ומוספים דרשו, 30]