שאלה: קבוצת בחורים ביקרו בחצר של חבר שלהם והנה בחצר אילן ובו אשכוליות, ובראותם את הפירות כי תאווה הם לעיניים וכי נחמדים לאכול רצו לאכול מן הפירות, והתחילו לדון האם חייבים לעשר. נענה אחד מהחבורה שהדבר מפורש במשנה במעשרות פ"ג משנה ה', תאנה העומדת בחצר אוכל אחת אחת ופטור. נענה לעומתו אחד מהחבורה ואמר לו, שהמורה הלכה מתוך משנה נקרא בגמרא מבלי עולם, כי יש הרבה חלוקי דינים וצריך הוראת חכם. ובכן, שאלו את הרב האם מותר לתלוש אשכולית אחת ולאכול בלי לעשר?
תשובה: במשנה ט' מבואר שיש חילוק בין תאנה לגפן ורמון, שבעוד שבתאנה מותר לתלוש אחת ולאכול, בגפן צריך לגרגר גרגיר גרגיר, ורמון גם הוא נחשב כמה פירות וצריך לאכול גרגיר גרגיר. ולפי"ז יש לדון באשכולית האם דינה כתאנה או כרמון. ובשערי צדק להחיי אדם (פ"ג סי"ז) כתב שתפוח דינו כרימון כיון שאין אוכלים אותו בפעם אחת, וכן החזו"א בדמאי סי' ז' ס"ק כ"ד כתב שתפוח זהב [תפוזים] אין אוכלים בבית אפילו אחת אחת, וסיים וצ"ע.