יום רביעי ח' בחשון תשע"ט
האם מותר לאדם מצונן לשתות מיץ תפוזים בשבת?
כפי שלמדנו, חכמינו ז"ל גזרו שלא יעשה אדם בשבת פעולה לצורך רפואה; ובכלל גזירה זו – כל פעולה שאין דרכם של בריאים לעשות, וממילא ניכר שנעשית לצורך רפואה.
איסור זה הוא רק למי שסובל ממֵחוש קל וכדומה, אבל מי שמוגדר כחולה – למרות שלא נשקפת כל סכנה לחייו, רשאי לעשות מעשי רפואה שאין בהם איסור מלאכה; (להרחבה, ראה שולחן ערוך לעיל, יז). ואף לאדם שאינו סובל ממחלה או ממֵחוש כלשהו, אך הוא חלש בטבעו – אסור לעשות פעולה רפואית לחיזוק גופו.
אבל פעולה שדרכם של הבריאים לעשות, אינה נחשבת כפעולה רפואית, ומותר לעשותה אף לצורך רפואי; ולדוגמה: אדם שהצטנן מעט, רשאי לשתות כוס תה, או מיץ תפוזים טבעי, למרות שתכונתם להקל מעט את הצינון.
[שו"ע שכח, לז, ומשנ"ב קיח, קכ ו־קכא; ביאורים ומוספים דרשו, 107; וראה ארחות שבת כ, הע' קעז]
האם מותר ליטול 'ויטמינים' בשבת?
כחלק מאיסור עשיית פעולה רפואית בשבת, אסור למי שאינו מוגדר כחולה ליטול תרופות; ולדוגמה: אסור לאדם שחש מעט כאב בראשו, ליטול גלולה לשיכוך הכאב; וכן אסור לאדם הסובל מחולשה, ליטול 'ויטמינים' לחיזוק גופו.
ואדם בריא לחלוטין – יש אומרים שרשאי ליטול ויטמינים, כיון שאין בכך כל רפואה; יש אומרים שנטילתם היא פעולה רפואית מובהקת, ולכן אסור אף לבריא ליטלם לשם שיפור בריאותו, אך מותר ליטלם כתחליף או כתוספת למזונו, כיון שבאופן זה מוגדרת נטילתם כאכילה ולא כפעולה רפואית; ויש אומרים שאסור לבריא ליטול ויטמינים אף כתחליף למזונו, ורק אם הם נראים כמאכל רגיל – וכגון טבליות ויטמינים למציצה הנראות כסוכריות – מותר הדבר.
[שו"ע שכח, לז; ביאורים ומוספים דרשו, 108]
באיזה מצב מותר ליטול 'כדור שינה' בשבת?
בהמשך לאמוּר: הפוסקים דנים בנוגע לנטילת 'כדורי שינה' בשבת – האם היא נחשבת כעשיית פעולה רפואית. ויש להבדיל בענין זה בין שלושה מצבים של חוסר שינה:
א. חוסר שינה חמור, הגורם לחולשה כללית באופן שהאדם מוגדר כחולה; ובמצב זה מותר ליטול כדור שינה.
ב. נדודי שינה הנגרמים מחוסר ריכוז; ונחלקו הפוסקים אם במצב זה האדם מוגדר כבריא, ונטילת הכדור אינה נחשבת כפעולה רפואית, או שהוא מוגדר כסובל ממֵחוש כלשהו, ונטילת הכדור נחשבת כפעולה רפואית.
ג. נדודי שינה הנגרמים ממתיחות יֶתר של העצבים; ובמצב זה לכל הדעות נחשבת נטילת הכדור כפעולה רפואית.
וכדור המשמש גם למטרות רפואיות, כגון להרגעת עצבים – יש שהחמירו שלא להשתמש בו כלל, למעֵט מי שנחשב כחולה.
[שו"ע שכח, לז; ביאורים ומוספים דרשו, 108; וראה שם, 100, וארחות שבת כ, הע' קעז]