שאלה:
אבל על אביו או אמו בתוך י"ב חודש, האם מותר לו להשתתף בסיום הש"ס ביד אליהו, בלווי תזמורת ושמחה גדולה, או שמא אסור לו להכנס לבית השמחה.
תשובה:
המהר"ם מינץ בתשובה סי' קי"ט האריך בגודל המצוה לעשות סיום בהשתתפות קהל ואסיפת עם, שזה כבוד התורה, וכתב שיתקן סעודה נאה לכבוד התורה וסיום המסכתא, והיא סעודת מצוה, דאפילו אבל על אביו ואמו יכול לסעוד שמה. והובא בש"ך הלכות ת"ת (סי' רמ"ו ס"ק כ"ז). ויש מהאחרונים שדנו לאסור ע"פ הרמ"א בסי' שצ"ב שכתב שנהגו שלא ללכת לשום סעודה אף באין בה שמחה, עיין דרך החיים וטוב טעם ודעת להגר"ש קלוגר סי' פ"ו, ונראה שהם מיירי במי שאינו מסיים, אך המסיים בעצמו הרי הוא בעל השמחה. אך יש לדון דיתכן דמה שהתיר המהר"ם מינץ זה בלי רקודים ומחולות.
ולמעשה שאלתי את מו"ר הגרמ"ש קליין שליט"א, ואמר בפשיטות שמותר לאבל להשתתף ואף לשמוח במעמד ביד אליהו, וגם מי שאינו מסיים בעצמו, ואמר שזה מעמד כבוד התורה של כלל ישראל. ויהא רעוא שיתקדש שם שמים ברוב עם ויהיה נחת רוח לפניו יתברך.