האם כל אחד יכול להתפלל תפילת נדבה?

כ"ט שבט- סימן ק"ז סעיף א'- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג אדם המסופק האם התפלל מוסף ?

האם מספק מותר להתפלל מעריב פעמיים? ומתי לא שייך להתפלל תפילת נדבה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ק"ז סעיפים א' – ב']  

תפילת שמונה עשרה פעם אחר פעם

מעיקר הדין, אסור לאדם להתפלל שמונה עשרה פעם אחר פעם, משום שתקנו את התפילות כנגד קרבן תמיד, וכשם שאסור להקריב קרבן תמיד פעמיים משום בל תוסיף, כך התפילות שהם כנגד קרבן תמיד, אסור להתפלל אותם פעמיים משום בל תוסיף, ובכל זאת, יש אופן שבו אדם יכול להתפלל פעמיים, והיינו, כאשר מתפלל את התפילה השנייה בתורת נדבה, שהרי כל אדם יכול להקריב קרבן נדבה כמה שהוא רוצה, ואפילו עשרה קרבנות נדבה, אלא שבאופן כזה שמתפלל פעם נוספת לשם תפילת נדבה, הוא צריך לחדש בתפילה השנייה איזה שהוא דבר, להוסיף בה איזה שהיא בקשה על עצם התפילה, ועל ידי כך הוא מראה, שהתפילה השנייה היא לא חובה אלא נדבה.

אדם המסופק האם התפלל שחרית

אדם המסופק האם הוא התפלל שחרית, מספק יתפלל פעם שנייה ויתנה, אם לא התפללתי היום, התפילה שאני מתפלל עכשיו, תהיה לשם חובתי היום, ואם כבר התפללתי היום, ויצאתי ידי חובתי, אז התפילה שאני מתפלל עכשיו תהיה בתור נדבה, והרי אדם יכול להתפלל תפילת נדבה, ואומר המשנה ברורה, שאפילו שבכל תפילת נדבה אדם צריך לחדש בה איזה שהיא בקשה, אבל באופן כזה שהוא מתפלל כדי לצאת מהספק, הוא לא צריך לחדש בה דבר, משום שעצם זה שהוא מתפלל כדי להוציא את נפשו מספק, זה עצמו החידוש, ומביא הביאור הלכה בשם החיי אדם על פי מה שכתוב בשולחן ערוך לקמן, שההיתר להתפלל נדבה, הוא רק לאדם שבטוח בעצמו שהוא יכול לכוון בכל התפילה, אבל אדם שלא בטוח בעצמו בזה, לא יתפלל נדבה, ולכן אומר החיי אדם, היום ההלכה הזאת אינה נוגעת למעשה, כי מי יכול להעיד על עצמו שהוא יכול לכוון בכל התפילה, אבל אומר הביאור הלכה, זה לא נכון, משום שכאן מדובר שהוא רוצה להימלט מהספק, ובאופן כזה גם אדם שלא בטוח בעצמו שהוא יכול לכוון בכל התפילה, יתפלל תפילה נוספת בתנאי, אבל בעצם הדין לכאורה יש בעיה, שהרי כתוב בשולחן ערוך שאדם המסופק אם הוא התפלל את אחת מהתפילות, יתפלל תפילה נוספת בתנאי, וקשה, הרי תפילות הם רק מדברי סופרים, וקיימא לן, ספיקא דרבנן לקולא, ומדוע אדם המסופק אם הוא התפלל צריך להתפלל פעם נוספת, הרי אפשר לומר ספיקא דרבנן לקולא, ומבאר המשנה ברורה, לגבי תפילה שונה הדבר, משום שלגבי תפילה כתוב הלוואי שיתפלל אדם כל היום, ולכן ראוי להתפלל שוב ולהחמיר בספק תפילה.

אדם המסופק האם התפלל מעריב

יש נידון, לגבי אדם המסופק האם הוא התפלל מעריב או לא, האם יתפלל פעם נוספת או לא, מצד אחד תפילת מעריב רק רשות, מצד שני קבלו עליהם אותה כחובה, אז יש צד במשנה ברורה שאמנם קבלו עליהם אותה חובה, אבל זה הכל במקום ודאי ולא במקום ספק, ובכל זאת, הכרעת המשנה ברורה, שיתפלל שוב בתנאי.

הזמנים והתפילות שאינם שייכים בתפילת נדבה

לא בכל הזמנים ולא את כל התפילות אפשר להתפלל תפילת נדבה, כגון, תפילת מוסף, אי אפשר להתפלל אותה בתורת נדבה, משום שיחיד אינו יכול להתנדב קרבן מוסף, ולכן, אדם שמסופק בראש חודש או בחול המועד האם הוא התפלל מוסף, לא יתפלל שוב, וכן יש זמן שלא מתפללים בו נדבה, והוא, בשבת ויום טוב, משום שאין נדרים ונדבות קרבים ביום טוב, ולכן, אדם הרוצה להתפלל שחרית של שבת פעמיים, לא יתפלל.

חידוש דבר בתפילת נדבה

לחדש בה דבר, הכוונה, להוסיף בה דבר בכל ברכה מהאמצעיות, ולא בג' ברכות ראשונות או ג' ברכות אחרונות שבהם אין בקשת צרכיו, וממילא אין לו מה להוסיף בהם, ולכתחילה צריך לחדש בכל הברכות האמצעיות כולם, אבל בדיעבד, אם חידש בברכה אחת בלבד, מספיק, ויש אומרים, שחידוש נקרא רק אם התחדש אצלו איזה שהיא משאלה שהוא לא היה נצרך אליה בתפילה הקודמת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן