יום חמישי ד' באייר תשע"ט
האם יתכן שבית אחד יהיה שייך לשני עירובי חצרות נפרדים?
בית הפתוח לשתי חצרות, ועירב עירוב חצרות עם שתיהן, והחצרות לא עירבו זו עם זו – שני העירובים חלים על הבית, ומותר להעביר חפצים מהחצרות והבתים לבית זה, ולהיפך.
וחפץ ששָׁבת בחצר, מותר להעבירו דרך בית זה (או שלא דרך בית זה) לחצר האחרת, למרות שלא עירבו זו עם זו; שהרי טלטול כלים (שלא 'שָׁבתו' בבית) מחצר לחצר, מותר גם ללא עירוב.
אולם, חפץ שהעבירוהו מבית שבאחת החצרות לבית זה – אסור להוציאו דרך הפתח האחר של הבית ולהעבירו לחצר האחרת, כיון שבכך מעבירים כלי מבַּיִת לחצר שאינה מעורבת עמו.
ואם הניחו את פיתי העירוב של שתי החצרות בבית זה – הרי זה נחשב כעירוב חצרות לשתי החצרות, והן מעורבות זו עם זו, והכל מותר.
[שו"ע שעב, ו, משנ"ב מ, ושעה"צ כד-כה]
באיזה מקרה חובה על שתי חצרות לערב עירוב חצרות זו עם זו?
שתי חצרות שיש ביניהן מחיצה בגובה עשרה טפחים – דהיינו מחיצה ממש, או שהאחת גבוהה מחברתה עשרה טפחים, או שהאחת גבוהה מחברתה חמשה טפחים ומגודרת בגובה חמשה טפחים – אינן יכולות לערב עירוב חצרות זו עם זו.
ואם המחיצה נפרצה – אף אם לא נפרצה לכל גובהה, אלא אך התמעטה בגובהה לפחות מעשרה טפחים – אם רוחב הפירצה הוא עשר אמות או פחות, הריהי כפתח, ויכולות לערב, בהתאם לרצון הדיירים.
ואם נפרצה המחיצה לכל רוחבה, או שרוחב הפירצה הוא יותר מעשר אמות – אף אם רוב המחיצה קיים – אין זה פתח אלא פרצה, והמחיצה בטֵלה, וממילא נחשבות כחצר אחת, דהיינו שאם לא עירבו זו עם זו, אין העירוב חל. ואם הציבו 'צורת הפתח' במקום הפירצה – הריהי נחשבת כפתח.
[שו"ע שעב, ו-ז, משנ"ב מב, מד, נד, נה, נו, נח, נט ו־ס, וביה"ל ד"ה ואם]
שתי חצרות שביניהן מחיצה – האם מותר להעביר חפצים מהבתים לראש המחיצה ללא עירוב חצרות?
בהמשך לאמוּר: שתי חצרות שיש ביניהן מחיצה – ראש המחיצה, דהיינו השטח שעל גבי עובי המחיצה, נחשב כחצר משותפת, ולכן, מותר להעביר חפצים ממנו לחצרות, ולהיפך, וכן להעביר דרכו חפצים מחצר לחצר. אולם, אסור להעביר חפצים ממנו לבתי שתי החצרות, ולהיפך; וכל שכן שאסור להעביר דרכו חפצים מחצר אחת לבתי החצר האחרת, ולהיפך.
במה דברים אמורים? כשרוחב ראש המחיצה הוא ארבעה טפחים לפחות, שאז הוא נחשב כמקום חשוב לעצמו, ואינו טפֵל לשתי החצרות; ומאחר ושייך לשתי החצרות, דינו כחצר משותפת. אבל אם רוחב ראש המחיצה פחות מארבעה טפחים – הרי זה 'מקום פְּטור', ומותר להעביר חפצים ממנו לבתים, ולהיפך; ובלבד שלא יעבירו דרכו חפצים מחצר אחת לבתי החצר האחרת, ולהיפך.
[שו"ע שעב, ו, משנ"ב מה-מט, וביה"ל ד"ה ולא; ראה ביאורים ומוספים דרשו, 36]