האם יש מצווה להשתדל לראות מלכי אומות העולם?

כ"ג ניסן- רכ"ד ו' - י"ג

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רכ"ד סעיף ז'

- דיני ברכות פרטיות -

מה מברך כאשר רואה חכמי עכו"ם? מהו התנאי שמברך על מלך? | מה הדין כאשר יודע שהמלך נמצא ואינו רואהו? | מצווה להשתדל לראות מלך | ראה אותו הדבר בתוך ל' יום | ראה בתוך ל' מלך אחר האם מברך? | ראה בתוך ל' יום את אותו מלך עם יותר כבוד וגבורה, האם מברך שוב? | האם סומא יכול לברך ברכות אלו?

אדם שראה חכמי אומות העולם עכו"ם שחכמים בחכמות העולם, מברך "שנתן מחכמתו לבשר ודם", וזה שונה מחכמי ישראל שמברכים "שחלק", ומבאר המ"ב, כיוון שהקב"ה כביכול חלק את עצמו ונתן להם, אבל חכמי אוה"ע לא שייך לומר עליהם "שחלק".

המ"ב מוסיף, שזה הכל כאשר הם חכמים בחכמות אמיתיות, אבל כשהם חכמים בחכמי דתם לא מברכים על זה.

סעיף ח'

על מלכי ישראל אומר "שחלק מכבודו ליראיו", ועל מלכי אוה"ע "שנתן מכבודו לבשר ודם" א"כ שוב רואים את ההבדל שראינו לעיל.

המ"ב מוסיף, שלא צריך לראות אותם כדי לברך, אלא מספיק שהוא יודע שהם נמצאים כאן, ומביא מהפמ"ג שדן בסומא שלא ראה מאורות מימיו, ואומר שבכה"ג יברך בלא שם ומלכות.

לאו דווקא מלך, אלא ה"ה שלטון שיכול להרוג ואין מי שיכול לבטל דבריו, מברך עליו ברכה זו, וכן אם המלך ממנה שרים שהם אחראים על מדינות מסוימות, מברכים ללא שם ומלכות.

סעיף ט'

מצווה להשתדל לראות מלכים ואפי' של אומות העולם, והמ"ב מוסיף, שמותר לכהן לצורך כך לעבור על טומאה דרבנן של עכו"ם וכ"ש מלכי ישראל, ואם ראה אותם פעם אחת, אין לו לבטל מלימודו לצורך ראייתם פעם נוספת, אא"כ המלך בא בפעם השנייה בכבוד גדול יותר ובחיל גדול ובגבורה יותר חזקה שאז יש עניין לראות בכבודו.

סעיף י'

הרואה בתי ישראל בישובן כגון ביישוב בית שני, אומר בא"ה אמ"ה מציב גבול אלמנה", והרואה בחורבנן אומר "ברוך דיין האמת".

המ"ב מביא ב' שיטות בראשונים לעניין "מציב גבול אלמנה", האם זה הולך גם על בתים פרטיים של יהודים, י"א דווקא בזמן בית שני, וי"א שאפילו בזמן הזה, וי"א שזה לא הולך על בתים פרטיים אלא על בתי כנסיות שעומדים על משמרתם ביופיים ובהדרם.

סעיף י"א

הרואה בתי עכו"ם ביישובן אומר "בית גאים יסח ה'" ובחורבנן "קל נקמות ה'", וגם בזה זה יהיה תלוי בשיטות לעניין בתי ישראל, אם אנחנו אומרים שבישראל גם על בתים פרטיים מברך, כך גם לעניין גויים, אבל אם זה רק על בתי כנסיות, כך אצל גוים רק על בתי תיפלה שלהם.

סעיף י"ב

הרואה קברי ישראל אומר "אשר יצר אתכם בדין" והמ"ב אומר שי"א שמברך לכל הפחות על שני קברים, ועל קברי עכו"ם אומר "בושה אמכם".

סעיף י"ג

כל ברכות הראיה אם חזר וראה אותו דבר תוך ל' יום לא חוזר ומברך.

המ"ב דן באם ראה מלך אחר או בית קברות אחר בתוך ל' יום האם חוזר ומברך, ומביא שנחלקו וסב"ל ולא מברכים.    

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים