האם יש איסור צידה בבעל חיים מבויָת?

הדף היומי בהלכה כ"א בתמוז - סימן שט"ז סעיף י"ב עד אמצע הסעיף הגה "אבל פרה וסוס"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לצוד בעלי חיים ביתיים?

לשיטת האוסרים לצוד בע"ח ביתיים, מה הדין כאשר תינוקות צדים אותם? ומה הדין כאשר תרנגול רוצה לצאת מביתו, האם מותר לחסום את דרכו? ומה הדין באופן שרוצה להכניס את העוף למקום צר כדי שלא יזיק? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ז סעיף י"ב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

שיטת השו"ע, שבעלי חיים ביתיים, אין בהם איסור צידה כיוון שהם ברשותו ותחת ידו של האדם, וממילא הם ניצודים ועומדים, אא"כ מדובר בבע"ח שמרדו ואינם נשמעים לדעת בעה"ב וקשה לתפוס אותם, ומבאר המ"ב, שבע"ח שהם ברשותו של אדם באופן עקרוני הם חוזרים בערב לבית גם אם הוא לא יצוד אותם, ולכן הם מוגדרים כניצודים מדאוריתא, אבל כיוון שהם מרדו וקשה לתפוס אותם כמו שהיה מקודם, לכן הדין הוא, שאם הם נמצאים בחצר גדולה שבעלי חיים שאינם ביתיים היו צריכים מצודה כדי לצוד אותם, בע"ח ביתיים שמרדו אסור מדרבנן לצוד אותם באותו מקום.

שיטת הרמ"א, שחיה ועוף יש בהם איסור צידה גם כאשר הם ביתיים, כיוון שהם נשמטים, אא"כ מדובר בפרה וסוס שהם לא נשמטים מתחת ידי אדם ומותר לצוד אותם בשבת, וכאשר הם מרדו, אסור מדאורייתא לצוד אפילו פרה וסוס, ולשיטת הרמ"א, אם העופות יצאו החוצה וחושש שמא יגנבו אותם, אם תינוקות קטנים צדים אותם, א"צ למחות בידם, כיוון שזה רק איסור דרבנן, וכן מותר לומר לגוי שיצוד אותם כיוון שזה שבות דשבות, שהרי אמירה לעכו"ם שבות, וצידת אותם בע"ח היא שבות, ובמקום הפסד מותר.

מותר לעמוד בפני העוף שלא יברח כדי שממילא יחזור לבית, ומותר לדחות את העוף מאחריו שיכנס לבית באופן שהבית גדול ולא יכול להשיגו בשחייה אחת, וטעם ההיתר הוא, כיוון שצידת הבע"ח אסורה רק מדרבנן, וגם כאשר הוא יהיה בתוך הבית, האיסור של ההכנסה שלו לתוך הבית היא רק מדרבנן, ולכן מותר, וכתב החיי אדם, שסוגי בע"ח שלא נשמטים בכלל מתחת ידי אדם, אין בהם איסור צידה גם לפי הי"א הזה, ואומר המ"ב, שלפי הי"א שסוברים שגם בעופות ביתיים יש בהם איסור צידה, אסור להכניס אותם למקום צר, ואם כוונתו רק כדי שלא יזיקו בבית, מותר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים