האם חסימת אפשרות הגדלת האש מתירה את איסור 'שהייה'?

הדף היומי בהלכה כ"ב באלול סימן רנ"ד מאמצע סעיף א' "ואם הוא בתנור" עד סעיף ג'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ד סעיף א' [בחלקו השני]

- דיני תבשילין המוכנים מערב שבת כדי להיגמר בשבת -

באיזה אופן מותר להשהות קדירה על כירה שאינה גרו"ק ? | איזה סוג בשר מותר להניח בער"ש ליד הגחלים? | תנור טוח בטיט, מה הטעם שאין חשש שיפרוץ הטיט כדי לחתות בגחלים? | באיזה מקרה אין חשש שיחתה כשמניח בשר על הגחלים ממש?

אדם שהניח חתיכת בשר חי בתוך קדירה, מותר להשהות את הקדירה ע"ג כירה גם אם היא אינה גרו"ק, כיוון שיש בה בשר חי, אדם מסיח דעתו מחיתוי הגחלים, שהרי הבשר לא יהיה ראוי לסעודת הלילה, ולסעודת הבוקר הוא יהיה ראוי גם אם הוא לא יחתה.

למדנו בריש הסעיף, שיש אופן שגם "קדירה חייתא" אסור להניח בער"ש סמוך לחשיכה, וזה באופן שמניח בשר חי ליד הגחלים ללא קדירה, בזה יש חשש שיחתה כדי למהר את צליית הבשר, וזה הכל בבשר שור או עז שהוא בשר קשה, אבל בשר גדי או עוף שהם רכים יותר, אין חשש חיתוי, כי אם יחתה, יפסד הבשר, ובכ"ז גם בבשר שור או עז, מבואר בשו"ע, שאע"פ שבשר שור או עז המונח ליד הגחלים יש חשש שיחתה ואסור להשהות אותו בער"ש סמוך לחשיכה אם זה עדיין לא הספיק להצלות, אבל כאשר הוא בתוך תנור והתנור טוח בטיט, לא חוששים שמא יפרוץ את הטיט כדי לחתות בגחלים, כי אם יעשה זאת, תכנס רוח ותפסיד את הבשר, ולכן אם מדובר בבשר המונח בתוך קדירה בתנור והתחיל להתבשל, אין היתר להשהותו ע"ג הגחלים, כיוון שאין שום סיבה שהוא לא יפרוץ את הטיט ויפתח את פי התנור, כי בזה גם אם תכנס הרוח לתוך התנור, היא לא תזיק את הבשר, כיוון שהוא מונח וסתום בתוך הקדירה, ובזה אסור, ויש חולקים וסוברים, שעצם זה שהוא טח את פי התנור בטיט, זה עצמו גדר וסיבה שלא יפרוץ הטיט לחתות בגחלים.

הרמ"א אומר, שאין חילוק בין חי או נתבשל ובכ"א בשר שור ועז או גדי ועוף שלמים אסור להניח ליד הגחלים, א"כ בשר גדי ועוף שהם מנותחים לאברים, ואין הכוונה שלמים עם הראש, אלא אפילו הסיר את הראש, כיוון שחלל הגוף שלם, זה נקרא שלם.

יש מחמירים וסוברים שתנור שטח אותו בטיט הכל מותר, ואע"פ שהוא נתון בתוך קדירה, כי לא חוששים שיפרוץ את פתיחת הטיט כדי לחתות בגחלים, ושלא כמו השיטה הראשונה שסוברת, שהסיבה שהוא לא יפרוץ את פתיחת הטיט היא משום שהוא לא רוצה שתכנס הרוח ויפסד הבשר, אלא לשיטתם עצם זה שיש טוח בטיט, זה כבר סיבה שהוא לא יפרוץ את הטיט.

אם הוא ע"ג האש ומגולה בלי תנור בכלל, ואין מחיצה החוצצת בין הבשר לגחלים, הכל אסור, ותנור שפיו מכוסה ואינו טוח בטיט יש לחלק בין גדי ועוף לשאר בשר, דהיינו, ההבדל בין גדי ועוף לשאר בשר, זה כאשר הם מונחים בתנור שפיו מכוסה ואינו טוח בטיט, והדין הוא, שבשר שור ועז אסור, ובשר גדי ועוף שלמים, אסור, ובשר גדי ועוף חתוכים לחתיכות, מותרים, ולא כאשר הם מונחים ע"ג גחלים והתנור גלוי לגמרי, אלא רק כאשר הם בתוך תנור והוא מכוסה בלי טוח בטיט, הם מותרים, ובשר שור ועז אסורים.

סעיף ב'

יש מצב נוסף, והוא, שהניח את הבשר על הגחלים ממש, ובזה מראה שלא אכפת לו שהבשר ישרף, ואז יש יותר חשש שמא יחתה בגחלים כדי לזרז הבישול, והעצה בזה היא, שיצלה כמאכל ב"ד וממילא אין חשש שיחתה ואפילו בשר שור, שהרי הוא ראוי לאכילה ולמה יחתה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים