הורה לנו הבורא יתברך בתורתו: "והייתה לכם לחוקת עולם בחדש השביעי בעשור לחדש תענו את נפשותיכם וגו'", והבטיחנו: "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם, לפני ד' תטהרו" (ויקרא ט" ז, כ" ט). אבינו מלכנו האב הרחמן, ברוב רחמיו וחסדיו יאמר לעמו "סלחתי כדבריך", אך מזכיר לכולנו האדמו"ר מקוצק זי"ע: אמנם כן, "ביום הזה יכפר", אולם עלינו מוטל: "עליכם לטהר אתכם"! "לפני ד' תטהרו".
ערב יום הכפורים, יום ראשון ט' תשרי
אסור בתענית (אפילו תענית חלום), אין אומרים תחנון ואין אומרים מזמור למנצח יענך וגו'. בסליחות מתוודים רק פעם אחת. בני אשכנז אין אומרים מזמור לתודה, ואין אומרים אבינו מלכנו וכו' לא בשחרית ולא במנחה. בני ספרד אומרים בכל התפילות אבינו מלכנו.
מצות אכילה ושתיה: כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי ( ברכות ה ע"א). ולכן מצוה לאכול בערב יום הכפורים ולהרבות בסעודה ובשתיה (שו"ע תרד, א ומשנ"ב). לרש"י – הכנה למצווה היא חלק מהמצווה, על כן המצווה מן הבוקר ולא כבר מהלילה (באור הגר"א ויד אפרים). ומצות אכילה היא אפילו למי שאינו מתענה רק לשיעורין, משום שהוא זקוק בוודאי להכנה רבה. ובאלף המגן תקמ"ד בשם השדי חמד, שאף חולה מסוכן ר"ל שאוכל כדרכו ביוה"כ, גם הוא במצוות אכילה בערב יוה"כ.
להרא"ש (יומא פח) – כמלך שגזר על ילד שעשועיו להתענות יום אחד, ולפני כן האכילו והשקו. לרבנו יונה (שער שביעי אות ח), להראות שמחתנו בהגיע יום כפרתנו.
הערה: נשים גם כן במצוות אכילה בערב יוהכ"פ, אף שהיא הזמן גרמא, כיון שהיא הכנה לתענית – "כל נפש" וגו'. ויולדת וקטנות שאינן צמות אינן במצווה (כת"ס).
החיוב והקיום: יש לאכול סעודה אחת נוספת בפת, בנוסף לסעודה המפסקת. ויש להרבות פי שניים ממה שאוכלים ביום אחר (סדור הרב ובכה"ח בשם פע"ח). ומנהג לאכול (בנוספת) דג, עפ"י מעשה המובא בטור סי' תרח, ואין לאכול בשר בקר, שום, ביצים ומאכלי חלב חמים (זולת קפה או תה בחלב) ולא יין ישן – כל היום (משנ"ב תרח, ט"ז ומט"א).
המנהג לאכול אף את הסעודה הראשונה (הנוספת למפסקת) כדרך סעודת יום טוב, בפריסת מפה ונרות דולקים וכו' (אורחות חיים תרד, ד וקצה המטה תרה, ל"ז עפ"י תניא רבתי).
הערה: השדי חמד מסתפק אם חייבים באכילת פת, ובמנחת חינוך, שי" ג, שאין צריך – שלא נאמר סעודה, אלא "כל האוכל ושותה". ויש נוהגים עפ"י הקבלה בשבע סעודות. מכל מקום יש להשתדל להיות במצב אכילה ושתיה במשך כל היום (כת"ס, קיד). ומהרי"ל דיסקין אכל צימוקים כל היום.
הלכות ועצות לתענית, בדפים שלפניכם: