הרב יצחק פוליטנסקי
לקראת ליל הסדר מומלץ לכל אחד לבדוק ולהכין מבעוד יום את כל הנצרך לו עבור ליל הסדר, כדי להימנע מאיסורי מלאכה ביו"ט, או אפילו מכל ספק איסור, ונביא כמה דוגמאות למקרים שבדיעבד שכח ולא הכין מערב החג.
לברור מצה שלמה מתוך השבורות
כאשר יש לו מצות שבורות ושלמות המעורבות יחד, ורוצה להוציא כעת מצות שלמות ללחם משנה, נחלקו הפוסקים בדבר: לדעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל: נחשב כבורר אוכל מפסולת ואסור. ולדעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל ופוסקים נוספים: פעולה זו מותרת, כיון שהשימוש ללחם משנה אין בו די כדי שיחשבו המצות ל- 2 מינים נפרדים.
הסרת החלק הכפול במצה
כאשר יש במצה חלק שנכפל בשעת האפייה, ורוצה להסירו מחשש שחלק זה לא נאפה כראוי והחמיץ – ישבור יחד עמו מעט מהמצה כדי להימנע מבורר.
ניקוי חסה מתולעים
כאשר שכח לנקות את עלי החסה מהתולעים בערב החג, אסור לו להשרות את העלים במים ביו"ט, כיון שבפעולתו הוא ממית את החרקים ואסור.
שקילת המצות לידיעת שיעורי הכזיתים
כאשר רוצה למדוד את משקל המצה עבור אכילת הכזית, מותר לו לעשות זאת אף במשקל (כמובן שאינו אלקטרוני) מאחר ועושה כן לצורך מצוה.
הפרשת חלה מהמצות
כאשר התברר לו ביו"ט שלא הופרשה חלה מהמצות, יכול לברר אם יש מי שהפריש עבור השוכחים בדיעבד (כגון רב העיר) ויסמוך על זה בדיעבד.
הכנת מי מלח ביו"ט
שכח להכין את המי-מלח לכרפס, יתן במים מעט מלח כדי שלא יראה כ"מעבד" כשיטבול את הכרפס בתוכו.
טחינת חזרת בפומפיה ביו"ט
החושש שמא תפוג חריפותו של המרור (חזרת) באם יטחן אותו מערב יו"ט, יכול לעשות כן עם פומפיה (מגרדת) בליל החג, אך בתנאי שיעשה זאת בשינוי מרגילותו בחול, כגון שיניח את הפומפיה על צלחת הפוכה או על מפית ולא לתוך הצלחת, או ע"י כל שינוי משמעותי אחר.
היתר זה הוא כשטוחן לצורך אכילתו, ביו"ט דווקא, ולא יוסיף גם לחול המועד וכדו'.
צליית הזרוע ביו"ט
כאשר שכח לצלות מערב החג את הזרוע, התירו לצלותו ביו"ט, אך רק אם בדעתו לאוכלו למחרת היום ביו"ט עצמו (כיון שבליל הסדר לא אוכלים צלי).
לישת החרוסת ביו"ט
אם הכין מערב החג את מרכיבי החרוסת ולא ערבם יחד, מותר ביו"ט לערבם כיון שאין איסור לישה ביו"ט לצורך אותו היום.
קריאת ההגדה לאור הנר
כאשר כבה האור, מותר לו להמשיך בקריאת ההגדה גם לאור הנרות (אפי' כשחל ליל הסדר בשבת) ואין חשש שמא יטה את הנר, כיון שרגיל בהגדה ושגורה היא בפיו, ומצות אמירת ההגדה היא מדאורייתא.
זהירות מאכילת בשר צלוי בליל הסדר
נהגו לחשוש ולא לאכול בשר צלוי בליל הסדר, כדי שלא ייראה כאוכל קרבן פסח, וגם כאשר הבשר נצלה עם מים, כדאי שיוסיף יותר מים מהרגיל כדי שיהיה ניכר בו רוטב ממש.
(התקציר הובא מספרים ומקורות שונים, אך אין לפסוק ממנו הלכה למעשה ללא עיון במקורות)