מֵהלכות המסחר בחול המועד
* המרת מטבע אקראית בין איש לרעהו, מוּתרת בחול המועד אף שלא לצורך החג; אולם, המשתכר בקביעות מהמרת מטבע (צ'יינג'), אסור לו לעסוק בכך בחול המועד.
* מותר 'למשוך' כסף מזומן בחול המועד מחשבון הבנק, לצורך שימוש בו בחג; אך לכתחילה, ראוי לבצע לפני החג משיכה של כל הכסף המזומן הנדרש לחג.
* כל עיסקת רכישה שבהּ המוכר, המתווך, או אף המוביל של המוצר הנרכש, זקוקים לרווחם על מנת לקנות את צורכי החג – מותר לבצעהּ בחול המועד, ובתנאי שכוונת כל הצדדים היא גם לשֵׁם המטרה האמורה, ולא רק לצורך עצמם.
הצרכים המתירים עשיית מלאכה בחול המועד
* מלאכות 'אוכל נפש' ו'מכשירי אוכל נפש', מותר לעשותן בחול המועד, לצורך המועד, אף באופן של 'מעשה אומן', ואף בטירחה יתֵרה; (ויש שאסר בטירחה יתֵרה). כמכשירי אוכל נפש נחשבים כל הדברים המכשירים אוכל לאכילה, כגון תנור אפייה, סירים, מחבתות, סכיני חיתוך.
* אם מזג האוויר בחול המועד קר, ומכשירי החימום שבבית התקלקלו, מותר לתקנם, משום שכל אדם נחשב כ'חולה' בנוגע לקור. ויש שכתב שמותר לתקנם אף באופן של 'מעשה אומן', משום שהנאת הגוף מהם נחשבת כ'אוכל נפש'.
* כאמוּר, מותר לעשות מלאכה בחול המועד לצורך מכשירי אוכל נפש, אף באופן של מעשה אומן. וכך הדין גם בנוגע לעשיית מלאכה לצורך דברים הנחשבים כ'צורך הגוף'. אולם, אם הדרך היא לעשות את המלאכה ב'מעשה הדיוט', אסור לעשותה ב'מעשה אומן', אלא אם כן אין אפשרות אחרת לעשותה.
בנייה ותיקוני בניָן בחול המועד
* בנייה ותיקוני בניָן באופן של 'מעשה אומן', דהיינו בצורה הדורשת ידיים מאומנות ומקצועיות, אסורים בחול המועד אף לצורך החג. אולם, כשהם נעשים לשֵׁם מניעת הפסד כספי או נזק משמעותיים – הרי הם מוּתרים אף באופן של מעשה אומן, ואף אם היה ניתן לתקנן לפני החג, כדין 'דבר האבד'; ובלבד שלא ישאיר את ביצוע התיקון בכוונה תחילה לימי חול המועד. וכן מבנה רעוע המט ליפול ומהווה סכנה לעוברים ושבים, מותר להורסו בחול המועד; והתירו חכמינו ז"ל אף לבנותו מחדש, כיון שאילו לא התירו זאת, יִמנעו מלהורסו, ויבואו לידי סכנה.
תפירה וגיהוץ בחול המועד
* התפירה מוּתרת בחול המועד כאשר היא נעשית לצורך החג; אולם, אין ההיתר אלא כשהיא נעשית ב'שינוי', וב'מעשה הדיוט'; באופן שיש בתוצאות התפירה שינוי הניכר. ויש שהורה שלכן אין לתפור כפתור בחול המועד, כיון שלא ניתן לעשות בתפירתו שינוי משמעותי בסדר התפירות, או במרחק התפרים זה מזה, וכדומה. אולם, יש שכתבו בשמו שניתן לעשות שינוי גם בתפירת כפתור – לתופרו באופן שאינו מהודק לבגד, אלא תלוי עליו ברפיון. וכל תפירה במכונת תפירה, אסורה בחול המועד אף לצורך החג, כיון שלא ניתן לעשות בה שינוי הניכר בתוצאות התפירה; ובנוסף – תוצאות התפירה במכונה נחשבות לרוב כ'מעשה אומן.
* גיהוץ ביתי, מותר בחול המועד, אולם, אין ליצור קמטים וקפלים האמורים להחזיק מעמד זמן ממושך, כיון שאלה נחשבים כ'מעשה אומן', האסור בדברים שאינם 'מכשירי אוכל נפש'. וכמו כן, אסור למסור בגד למכבסה לשם גיהוץ, כיון שהגיהוץ הנעשה במכבסה נחשב כ'מעשה אומן'.